نقش هویت، خودشناسی و تاب آوری در ارضای نیازهای بنیادی روانشناختی نوجوانان
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیفاطمه مالکی 1 , نادره سعادتی 2 , سید علی دربانی 3
1 - دانشآموخته کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینیشهر
2 - دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)
3 - دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: هویت, خودشناسی, نوجوانان, تابآوری, نیازهای بنیادی روانشناختی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش هویت، خودشناسی و تابآوری در ارضای نیازهای روانشناختی نوجوانان بود. روش: روش پژوهش همبستگی بود. بدین منظور 480 دانشآموز دختر و پسر مقطع متوسطه در رشتههای تحصیلی علوم انسانی، تجربی و ریاضی با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش پرسشنامه هویت، خودشناسی انسجامی، تابآوری و ارضای نیازهای روانشناختی بوده است. دادههای بهدستآمده با روشهای آماری T مستقل برای مقایسه دو گروه، ماتریس همبستگی و رگرسیون چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که بین خودشناسی و هویت رابطه مثبت و بین تابآوری و ارضای نیازهای بنیادی با هویت رابطه منفی معناداری وجود دارد. همچنین بین ارضای نیازهای بنیادی با خودشناسی و تابآوری رابطه مثبت معناداری به دست آمد. بین خرده مقیاس خودمختاری، شایستگی و ارتباط با خودشناسی و تابآوری رابطه معناداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که هویت، خودشناسی و تابآوری واریانس نسبتاً خوبی از ارضای نیازهای بنیادی (18/0 = R2) را تبیین میکنند. همچنین بین هویت، خودشناسی، تابآوری و ارضای نیازهای بنیادی در نوجوانان دختر و پسر تفاوت معناداری به دست آمد. نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش حکایت از پیشبینی هویت و خودشناسی در تابآوری و نیازهای بنیادی روانشناختی در نوجوانان است.
_||_