رابطه هوش معنوی و خودشناسی منسجم با رضایت از زندگی دانشجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی شهرستان ارومیه
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیمینا رضایی اباجلو 1 , محمد آزاد عبد اله پور 2
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی،واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران.
2 - استادیار روانشناسی تربیتی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
کلید واژه: هوش معنوی, رضایت از زندگی, خودشناسی منسجم,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی و خودشناسی منسجم با رضایت از زندگی دانشجویان تحت حمایت کمیته امداد شهرستان ارومیه انجام شد روش: روشپژوهش همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی شهرستان ارومیه در سال 95-1394 بودند که 200 نفر به شیوه دردسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از مقیاس رضایت از زندگی دینر و همکاران (1985)، مقیاس خودگزارشی هوش معنوی کینگ (2008) و مقیاس خودشناسی منسجم قربانی و همکاران (2008) برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که که بین متغیرهای خودشناسی منسجم ، هوش معنوی ، تفکر وجودی انتقادی ، تولید معنای شخصی، آگاهی متعالی و بسط حالت هشیاری با رضایت از زندگی دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی ارومیه رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. و تحلیل رگرسیون بیانگر این است که قویترین تبیین کننده واریانس رضایت از زندگی بین متغیرهای پیش بین هوش معنوی است.(P<0.05) نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر بیانگر این است که مهمترین متغیر مرتبط با رضایت از زندگی که از شاخصهای مهم بهباشی است هوش معنوی است و تمرکز بر پرورش این هوش در خانواده و محیط آموزشی حائز اهمیت است.
Purpose: The present study aimed to investigate the relationship between spiritual intelligence and coherent self-knowledge with the satisfaction of students' lives with the support of the Urmia Relief Committee. Method: The research method was correlation. The statistical population of this study was students under the auspices of Imam Khomeini Relief Committee of Urmia city in 2015-16, and 200 people were selected as available as a statistical sample. The Dinner et al. (1985) Life Satisfaction Scale, King's Intellectual Intelligence Intelligence Scale (2008) and the Coherent Self-Esteem Scale of Victim et al. (2008) were used to gather information. Results: The findings showed that there was a positive relationship between the variables of coherent self-knowledge, spiritual intelligence, critical existential thinking, and production of personal meaning, sublime awareness and development of alert state with satisfaction of students' lives under the auspices of Imam Khomeini Relief Committee in Urmia. Has it. And regression analysis suggests that the strongest explanatory variance of life satisfaction is among the predictor variables of spiritual intelligence (P <0.05) Conclusion: The results of the present study indicate that the most important variable related to life satisfaction, which is one of the important indicators of health, is spiritual intelligence, and it is important to focus on cultivating this intelligence in the family and educational environment.
_||_