تدوین مدل علی پیامدهای مثبت زناشویی بر اساس خصایص زناشویی با میانجی گری بیان عاطفی و صمیمیت جنسی در معلمان زن متأهل مدارس ابتدایی شهر کرمانشاه
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیفرشته اکبری 1 , مختار عارفی 2 , امید مرادی 3
1 - گروه مشاوره خانواده، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - گروه روان شناسی و مشاوره، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
3 - گروه مشاوره خانواده، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
کلید واژه: سازگاری زناشویی, خرسندی زناشویی, بیان عاطفی, صمیمیت جنسی, خصایص زناشویی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام پژوهش حاضر تدوین مدل علی پیامدهای مثبت زناشویی بر اساس خصایص زناشویی با میانجی گری بیان عاطفی و صمیمیت جنسی در معلمان زن متأهل مدارس ابتدایی شهر کرمانشاه در سال 1401 بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها از نوع همبستگی و معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی معلمان زن متأهل مقطع ابتدایی شهرکرمانشاه در سال 1401 تشکیل میدهد. جهت انتخاب حجم نمونه بر اساس فومول کوکران از مدارس ابتدایی کرمانشاه تعداد 35 مدرسه به طور نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و سپس از بین این مدارس تعداد 250 معلم انتخاب و به پرسشنامه های سازگاری زناشویی اسپاینر(1976)، خرسندی زناشویی ناتان و همکاران(1973)، بیان عاطفی و صمیمیت جنسی با استفاده از پرسش نامه انریچ، شاخص عدم ثبات زناشویی (MII) و پرسشنامه خصایص زناشویی کریسما روزن-گراندون(1998) پاسخ دادند. نتایج نشان داد اثر مستقیم خصایص زناشویی بر پیامدهای مثبت زناشویی برابر 395/0 بوده و همچنین اثر غیرمستقیم این متغیر بر پیامدهای مثبت زناشویی از طریق متغیرهای بیان عاطفی و صمیمیت جنسی به ترتیب برابر 149/0 و 167/0 بوده که در سطح اطمینان 95 درصد معنیداری میباشند.. بنابراین میتوان نتیجه گرفت بین متغیرهای مستقل با متغیرهای میانجی و وابسته پژوهش رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. بنایراین بیان عاطفی و صمیمیت جنسی به عنوان میانجی گر رابطه پیامدهای مثبت زناشویی بر اساس خصایص زناشویی عمل می کنند و در مداخلات زناشویی می توانند آماج درمانی، مشاوران خانواده قرار گیرند.
The aim of this study was to develop a causal model of positive marital outcomes based on marital characteristics mediated by emotional expression and sexual intimacy in married female primary school teachers in Kermanshah in 2022. The present research is applied in terms of purpose and correlation and structural equations in terms of data collection method. The statistical population of the present study consists of all married female primary school teachers in Kermanshah in 2022. To select the sample size based on Cochran's formula from Kermanshah primary schools, 35 schools were selected by multi-stage cluster random sampling and then 250 teachers were selected from these schools and given the Spinner (1976) Marital Adjustment Questionnaire, Nathan Marital Satisfaction Questionnaire. Et al. (1973) answered emotional expression and sexual intimacy using the Enrich Questionnaire, Marital Instability Index (MII) and the Marissa Characteristics Questionnaire by Chrisma Rosen-Grandon (1998). The results showed that the direct effect of marital characteristics on positive marital outcomes was 0.395 and also the indirect effect of this variable on positive marital outcomes through emotional expression and sexual intimacy variables was 0.149 and 0.167, respectively, which was at the 95th level of confidence. Percentages are significant. Therefore, it can be concluded that there is a positive and significant relationship between independent variables with mediating and dependent variables of research. Thus, emotional expression and sexual intimacy act as mediators of the relationship between positive marital outcomes based on marital characteristics, and in marital interventions, family counselors can be the target of therapy.