رابطه سواد سلامت و کیفیت زندگی با نقش میانجی سازگاری اجتماعی در افراد سالمند
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیبهرنگ اسماعیلی شاد 1 , مسعود قاسمی 2 , فاطمه مرتضوی کیاسری 3
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی بالینی و تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشجوی دکتری گروه روانشناسی عمومی و استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: کیفیت زندگی, سازگاری اجتماعی, سالمند, سواد سلامت,
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهش، بررسی رابطه سواد سلامت و کیفیت زندگی با نقش میانجی سازگاری اجتماعی در افراد سالمند بود. روش شناسی: هدف تحقیق، کاربردی و روش پژهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل 110 نفر افراد بالای 65 سال عضو خانه جهان دیدگان شهر ساری بودند که 85 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت است از پرسشنامه 26 سوالی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (1996)، پرسشنامه سنجش سواد سلامت جمعیت شهری ایران شامل 33 گویه و پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل (1961) با 32 گویه. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون معادلات ساختاری و نرم افزار PLS استفاده شد. یافته ها: یافته های آماری نشان داد که سواد سلامت و کیفیت زندگی با نقش میانجی سازگاری اجتماعی در افراد سالمند رابطه معناداری داشتند (001/0>P). نتیجه گیری: با آموزش سواد سلامتی می توان عملکرد اجتماعی و کیفیت زندگی سالمندان را بهبود بخشید.
Purpose: The purpose of this study was to investigate the relationship between health literacy and quality of life with the mediating role of social adjustment in the elderly. Methodology: The study was applied in term of purpose and the research method was a descriptive correlational one. The statistical population consisted of 110 individuals over 65 years of age in the Jahan Didegan House in Sari. 85 individuals were selected using simple random sampling using Krejcie and Morgan table. The research tools are the World Health Organization Quality of Life Questionnaire (1996), health literacy questionnaires with 33 items and the Bell,s Social Satisfaction Questionnaire (1961) with 32 items. Structural equation test and PLS software were used for data analysis. Results: Statistical findings showed that health literacy and quality of life have a significant relationship with the mediating role of social adjustment in the elderly. Conclusion: Health literacy training can improve social performance and quality of life of older people.
_||_