تخمین نشت تونل انتقال آب امیرکبیر با بهره گیری از روش های تحلیلی و مقایسه آن با روش SGR
محورهای موضوعی : فصلنامه زمین شناسی محیط زیستهادی فرهادیان 1 , میثم سلوکی 2 , همایون کتیبه 3
1 - دانشجوی دکتری مهندسی معدن، دانشکده مهندسی معدن و متالورژی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار
3 - استادیار دانشکده مهندسی معدن و متالورژی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
کلید واژه: آب زیرزمینی, تونل امیرکبیر, معادلات تحلیلی, SG,
چکیده مقاله :
در این تحقیق، با استفاده از روشهای تحلیلی، میزان نشت آب یز رزم ینی در 110مقطع مختلـف از مسـیر تونـل انتقـال آب امیرکبیـر)کیلومتر تا (14 1/ 1/3تخمینزده شده است. آنگاه، نتایج حاصله با نتایج حاصل از روش ردهبندی سـاختگاه تونـل ) (SGRمقایسـهگرد . دی مسیر تونل انتقال آب امیرکبیر در کیلومترهای و 10 1/ 9/3 ،7/4 ،8/7در مناطق خرد شده و گسـله قـرار دارد کـه بـر اسـاسروش SGRو ن زی محاسبات تحل ،یلی نشت آب زیرزم ینی به تونـل، در ایـن منـاطق متمرکـز شـده اسـت و در فواصـل 10 – 7/8و/ 14 - 1/ 10 2کیلومتر از مسیر تونل به دلیل زیاد بودن فاصله درزه ها و شکستگی ها در ساختگاه تونل، کم بودن اندازه دهانـه درزه وپایین بودن مقدار نفوذپذیری، کمترین مقادیر نشت آب زیرزمینی به تونل محاسبه شده است. ب نتایج بدست آمده از رده ندی سـاختگاهتونل به کمک روش SGRتطابق خوبی را با مقادیر بدست آمده از روش های تحلیلی در محاسـبه میـزان نشـت آب زیرزمینـی بـهتونل نشان میدهد. بر طبق روش ، SGRبیش از 60درصد از مسیر تونل انتقال آب امیرکبیر در رده بی خطر قرار گرفته است که بـانتایج حاصل از معادلات تحلیلی که مقدار جریانی در حدود /0 026لیتر بر ثانیه در هر متر را نشان میدهد، همخـوانی دارد. از سـویدیگر بر طبق روش SGRدر حدود 5درصد از تونل در منطقه بحرانی قرار گرفته است که عمـدتاً منطبـق بـر منـاطق گسـله و زونخرد شده است که برطبق نتایج حاصل از معادلات تحلیلی مقدار جریانی در حدود /0 46لیتر بر ثانیه در هر متر خواهد داشت
In this paper, using SGR (Site Groundwater Rating) method, 11 km of Amirkabir tunnel has been studied and categorized into quantitative and qualitative classes from groundwater hazard point of view. Considered parameters in this method are: joint frequency, joint aperture, karstification, crashed zone, schistosity, and head of water above tunnel, soil permeability and annual raining. Using SGR method, tunnel site can be categorized into six different classes from no risk to critical. According to this classification more than 60% of Amirkabir tunnel has been located in no risk class and results are compatible with the results of analytical method. Furthermore, approximately 5% of tunnel has been found in critical class that mostly coincides on crashed zones and following analytical method results, inflow rate is 0.46 L/sec/m in this portion of tunnel.