تاثیر موسیقی بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان دوره ابتدایی
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های روان‏شناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روان‏شناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)محمد جواد فرهادی پور 1 , محبوبه البرزی 2 , فریبا خوشبخت 3
1 - کارشناسی ارشد آموزش و پرورش ابتدایی، بخش مبانی تعلیم و تربیت، دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز؛ ایران
2 - دانشیار گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز؛ ایران
3 - دانشیار گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز؛ ایران.
کلید واژه: سیالی, ابتکار, انعطاف پذیری, بسط, خلاقیت, پیشرفت تحصیلی ریاضی, موسیقی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر موسیقی بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان دوره ابتدایی به شيوۀ علّی- مقایسه¬ای بود. روش: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه هنرجویان در کلاس¬های موسیقی شهرستان شیراز در سال 1400 بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند. در این راستا 50 نفر از دانش¬آموزان دوره ابتدایی شهر شیراز که دوره آموزش موسیقی دیده بودند با 50 نفر از دانش¬آموزانی که براساس جنسیت و پایه تحصیلی همتاسازی شدند و آموزش موسیقی ندیدند، انتخاب گردیدند و با استفاده از مقیاس خلاقیت تورنس (1974) و آزمون ریاضی محقق ساخته ارزیابی شدند. روایی وپایایی ابزرها بررسی گردید و برای تحلیل داده¬ها از نرم¬افزار SPSS (نسخۀ 24) استفاده شد. یافته¬ها: یافته¬ها نشان داد که در خلاقیت و ابعاد آن تفاوت معنی¬داری به نفع دانش¬آموزانی که آموزش موسیقی دیده اند وجوددارد. از نظر تعامل گروه و جنسیت تفاوت معنی¬داری مشاهده نگردید. همچنین در بررسی تفاوت بین ابعاد خلاقیت در دانش¬آموزانی که آموزش موسیقی دیده¬اند، نتایج نشان داد بُعد سیالی، بیشترین میانگین و بعد ابتکار کمترین میانگین را نشان داد. همچنین در نمره ریاضی دانش¬آموزان بر اساس گروه، جنسیت، تعامل گروه و جنسیت تفاوت معنی¬داری مشاهده نگردید. نتیجه گیری: . پژوهش حاضر تأییدی بر نقش آموزش موسیقی بر پرورش توانایی خلاقیت بر دانش¬آموزان بود. نظم، هماهنگی، سیالی و توان بداعت و دقت و توجه در پرداختن به موسیقی از عواملی است که نقش مهمی در پرورش خلاقیت دارد وبنظر می رسد توجه برنامه ریزان و معلمان به این امر ضروری است.
Aim:The present study was conducted with the aim of investigating the effect of music on the creativity and academic achievement of elementary school students in a comparative- causal method. Method: The statistical population of the research included all students in music classes in Shiraz city in 2022, who were selected purposefully. In this regard, 50 elementary school students in Shiraz who had received music training were selected with 50 students who were matched based on gender and educational level and did not receive music training. In the research, two tools including the Torrance Creativity Scale (1974) and the mathematical test made by the researcher were used. The validity and reliability of the instruments were checked and SPSS software (version 24) was used for data analysis. Findings: The findings showed that there is a significant difference in creativity and its dimensions in favor of students who have received music training. In terms of group and gender interaction, no significant difference was observed. Also, in examining the difference between the dimensions of creativity in students who have received music training, the results showed that the dimension of fluency had the highest average and the dimension of originality showed the lowest average. Also, no significant difference was observed in students' math score based on group, gender, group interaction and gender. Conclusion: The present study was a confirmation of the role of music education in developing students' creativity. Order, coordination, fluency and the power of innovation, accuracy and attention in dealing with music are factors that play an important role in fostering creativity, and it seems that the attention of planners and teachers is necessary.
اخشابی، مجید و درتاج، فریبرز. (1401). شناسایی متغیرهای میانجی در رابطه میان آموزش موسیقی و افزایش خلاقیت، علوم روانشناختی، 21(113)، 856-865.
امیراحمدی، افسانه (1400). "بررسی تاثیر استفاده از برنامه¬های تعاملی چند رسانه¬ای در ارتقای خلاقیت دانش¬آموزان با تاکید بر یادگیری مهارت¬های پایه ریاضی"، ششمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، محمودآباد.
برزگر، کاظم؛ میرجلیلی، مرضیه و شیرجهانی، اعظم. (1394). نقش بازیهای حرکتی، نقاشی و موسیقی در کاهش مشکلات رفتاری تحصیلی کودکان دارای مشکلات یادگیری. تعلیم و تربیت استثنایی، 15(7)، 62- 52.
البرزی، محبوبه (1393). تبيين رابطه ي انگيزش و خلاقيت باتوجه به تفاوت هاي فرهنگي، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات فرهنگی ایران، 7(1)، 29-49.
البرزی، محبوبه. (1394). بررسی رابطه ی نگرش به خلاقیت و خلاقیت اجتماعی در کودکان با واسطه گری هسته کنترل. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 12(1)، 19-30.
البرزی، محبوبه؛ خوشبخت، فریبا و موسوی¬زاده، محدثه. (1400). طراحی الگوی زیباییشناسی فیزیکی در فضاهای آموزشی و تبیین مدل خلاقیت دانشآموزان مقطع ابتدایی: مطالعهای ترکیبی. پژوهشهای برنامه درسی، 11(1)، 56-76.
بروجردی، مینا؛ اسدزاده، حسن؛ حجازی، مسعود و انتصار فومنی، غلام¬حسین. (1399). تأثیر آموزش موسیقی و نقاشی در افزایش خلاقیت و کاهش پرخاشگری کودکان پیشدبستانی شهر همدان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی،10(1)، 1-26.
حسینی، ماه صنم؛ صادق زاده، بتول؛ رحیمی، سمیرا و نجاتی، مرضیه. (1400). تاثیر موسیقی بر یادگیری کودکان، مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی. 4(22)1-10.
شهسواری، نرگس؛ حبیب زاده، عباس (1400). اثربخشی موسیقیدرمانی گروهی فعال بر حافظه فعال و پیشرفت ریاضی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری اختصاصی ریاضی، مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی تابستان، 7(2)، 451-462.
صابری، افشانه. (1396). تاثیر آموزش موسیقی بر خلاقیت دانش آموزان، نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، 7(14)، 116-103.
فزائی سمیرا و عشایری حسن. (1397). تأثیر آموزش موسیقی بر خلاقیت کودکان ۷ تا ۹ ساله شهر تهران. روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. ۲۴(۱)۱۶-۲۹.
کزازی، زهرا؛ ابراهیمی، صلاح الدین؛ سیفی، علی و اصفهانی¬زاده، امین (1399). رابطه خلاقیت معلمان با اثربخشی تدریس ریاضی پایه ششم دوره ابتدایی، پویش در آموزش علوم پایه، 6(20)، 20-35.
کیانفر، فرهاد؛ یعقوبی پور، کبری و در خوش، شکوفه. (1397). "تاثیر موسیقی بر یادگیری ریاضی کودکان پیش دبستانی و دبستان"، چهارمین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در علوم تربیتی و مطالعات رفتاری ایران، تهرانhttps://civilica.com/doc/873212
مهدوی نجم آبادی، زهرا؛ کدیور، پروین؛ ارجمندنیا، علی اکبر و پوشنه، کامبیز. (1400). بررسی رابطه پردازش دیداری فضایی و حافظه فعال با خلاقیت و اضطراب ریاضی: نقش میانجیگری خودکارآمدی ریاضی و هوش اجتماعی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9(4)، 1-34.
مهدوی، آیدا؛ نریمانی، رقیه؛ نظری، لیلا؛ یادگاری، زهرا؛ جعفری کلیبر، فاطمه (1400)." تاثیر موسیقی بر هوش و خلاقیت کودکان"، اولین کنفرانس بین المللی علوم تربیتی، روانشناسی و علوم انسانی.
یاسمی، صدیقه و کیان، مرجان. (1402). واکاوی ادراک و تجربه زیسته معلمان دوره ابتدایی نسبت به خلاقیت. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 2(13)، 224-183.
Akin,A.(2023). Let me make mathematics and music together: A meta-analysis of the causal role of music interventions on mathematics achievement. Educational Studiesو ( IF 1.5 ) Pub Date: 2023-06-28 , DOI:10.1080/03055698.2023.2216826.
Amabile, T. M. (2012). Componential Theory of Creativity. Harvard Business School. http://hbswk.hbs.edu/ Amabile, T. (1983). The social psychology of creativity: A componential conceptualization. Journal of Personality and Social Psychology, 45(2), 357-376.
Anderson, R. C., Katz-Buonincontro, J., Bousselot, T., Mattson, D., Beard, N., Land, J., & Livie, M. (2022). How am I a creative teacher? Beliefs, values, and affect for integrating creativity in the classroom. Teaching and Teacher Education, 110, 103583.
Antony, M., Priya.V, V., & Gayathri, R. (2018). Effect of music on academic performance of college students. Drug Invention Today, 10(10), 2093-2096.
Al-Ababneh, M.M.(2020). THE CONCEPT OF CREATIVITY: DEFINITIONS AND THEORIES. International Journal of Tourism & Hotel Business Management,2(1), 245-248.
Callaghan, K., & Growney, C. (2013). The Impact of Music and Mood on Creative Thinking. THE INTERNATIONAL HONOR SOCIETY IN PSYCHOLOGY, 18(4), 164-160.
Cho, Y. J., & Kim, M. S. (2019). Achievement goal pursuit during the transition from middle school to high school: Its antecedents and consequences from a self-determination perspective. Educational Psychology, 39(8), 984–1004. doi:10.1080/01443410.2019.1600663.
Cropley, A. J. (2020). Definitions. In M. A. Runco & S. R. Pritzker (Eds.),Encyclopedia of creativity (3rd ed.) (pp. 315-322). San Diego, CA: AcademicPress.
Eskine, K., Anderson, E., & Sullivan, M. (2018). Effects of music listening on creative cognition and semantic memory retrieval. Journal indexing & Metrics, 46(6), 763-775.
Fachini, R & Roinin, V (2020). A Granular Local Search Matheuristic for a Heterogeneous Fleet Vehicle Routing Problem with Stochastic Travel Times, Networks and Spatial Economics, 22(1), 1-32.
Foti, P. (2020). The effects of music and creativity on a child’s development of an innovative educational program. Research Studies in Music Education, 3(1), 19, 29–40.
Frare, A. B., & Beuren, I. M. (2021). Fostering individual creativity in startups: Comprehensive performance measurement systems, role clarity and strategic flexibility. European Business Review, 33(6), 869–891.
George, E. M., & Coch, D. (2011). Music training and working memory: an ERP study. Neuropsychologia, 49(5), 1083-1094.
Kokkidou, M. (2022). Music Definition and Music Education: many perspectives, many voices, many questions, Greek Society for Music Education (GSME), 6(7).
Mridul, J., & Gagrat, G. (2019). Impact of Music on Student's Academic Performance, Impact of Music on Student’s Academic Performance, Academic Performance, 6(2).
Moore, P.J.(2019). Academic Achievement. Educational Psychology, 39(8), 981-983.
Nijs, L., Grinspun, N., & Fortuna, S. (2024). Developing musical creativity through movement: Navigating the musical affordance landscape. Creativity Research Journal. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/10400419.2023.2299159.
Paraskevi, F (2020). The effects of music and creativity on child's development an innovative educational program, International Journal of Latest Research in Humanities and Social Science, Volume 03 - Issue 01, 1-9.
Passanisi A, Di Nuovo S, Urgese L, Pirrone C. The influence of musical expression on creativity and interpersonal relationships in children. Procedia - Social and Behavioral Sciences.
Pérez-Fuentes, M. D. C., Núñez, A., Molero, M. D. M., Gázquez, J. J., Rosário, P., and Núñez, J. C. (2020). The Role of Anxiety in the Relationship between Self-efficacy and Math Achievement. Psicología Educativa, 26(2), 137 - 143. https://doi.org/10.5093/psed2020a7.
Prentiss, J (2018). Impact of Music Education on Student Performance, A Thesis Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Masters of Science Applied Economics.
Qarri, E. (2022). The Relationship between Musical Skills and Creativity in Children. European Journal of Education and Pedagogy, 3(6), 218–221. https://doi.org/10.24018/ejedu.2022.3.6.512.
Ryan, V., Fitzmaurice, O., and O’Donoghue, J (2021). A study of academic achievement in mathematics after the transition from primary to secondary education, SN Social Sciences, 1, 173.
Shasha, Yu. (2024). Practical Music Training In Cultivating The Musical Creativity Of Young Musicians. Educational Administration: Theory and Practice, 30(4), 3760–3765. https://doi.org/10.53555/kuey.v30i4.2122.
Sangngam, S (2019). The development of creative thinking problem solving abilities for early childhood from the full STEM Education model, EasyChair preprints are intended for rapid dissemination of research results and are integrated with the rest of EasyChair.
Subbotsky, E., Hysted, C., & Jones, N. (2010). Watching films with magical content facilitates creativity in children. Perceptual and motor skills, 111(1), 261-277.
Szentgyorgyi, A (2015). Empact of Music on student achievement, A Master’s Project Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Master of Science in Education Curriculum and Instruction Department of Education State University of New York at Fredonia Fredonia, New York.
Torrance, E. P. (1974). Torrance tests of creative thinking. Norms-technical manual. Research edition. Verbal tests, forms A and B. Figural tests, forms A and B. Personnel Press.
Xiao X, Tan J, Liu X and Zheng M (2023) Thedual effect of background music on creativity:perspectives of music preference and cognitiveinterference.Front. Psychol. 14:1247133.doi: 10.3389/fpsyg.2023.
Zhou, Y., & Lian, J.(2024). The effect of music training on students’ mathematics and physics development at middle schools in China: A longitudinal study.Heliyon,10, 1-7.