ارائه مدل بهبود خلاقیت فردی از طریق تعارض و یکپارچگی در بین کارکنان آموزشوپرورش استان کهگیلویه وبویراحمد
محورهای موضوعی : خلاقیت شناسی سازمانی و مدیریتی- مدیریت خلاقیت و نوآوریناصر بشیری گودرزی 1 , سعید آقاسی 2 , سید رسول آقاداوود 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاداسلامی، اصفهان، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاداسلامی، اصفهان، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاداسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: خلاقیت فردی, تعارض سازمانی, یکپارچگی داخلی, شکاف اطلاعاتی,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل بهبود خلاقیت فردی با رهیافت تعارض و یکپارچگی در بین کارکنان آموزشوپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با بهره گیری از نظریه داده بنیاد انجام شده است. روش: داده های پژوهش طی 15 مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان دانشگاهی منتخب استان کهگیلویه و بویر احمد احصاء و سپس در فرایند کدگذاری استخراج و مقوله های هم پیوند در قالب 2 شرط علی(تناقض قالبیهای ذهنی و ایده پردازی)؛ 7 پدیده محوری(تعارض درونگروهی، تعارض میان فردی، تعارض میان فرد و گروه، تعارض میان گروهی، تعارض میان سازمانی، یکپارچگی داخلی، یکپارچگی خارجی)؛ یک شرط زمینه ای(شکاف اطلاعاتی)؛ یک شرط مداخله گر(خودگردانی ذهنی)؛ راهبردها و پیامدهای مدل مفهومی معین و طی مرحله کدگذاری انتخابی هر یک از عناصر الگو بهمنظور خلق نظریه پژوهش تشریح و بهتفصیل بیان شد. یافته ها: نتایج این پژوهش می تواند مدیران سازمان آموزشوپرورش را در شناخت خطمشی ها، سیستمها و رویههایی که به بهبود خلاقیت فردی کارکنان کمک می کنند یا مانع و بروز آنها می شوند، یاری رساند. نتیجهگیری: نتایج تحقیق حاکی از آن است که مجموعه راهبردهایی که الگوی بهبود خلاقیت فردی کارکنان انتخاب می کند و منجر به پیامدهای بهبود خلاقیت فردی می شوند؛ نشان از ایجاد تعارض و یکپارچگی در بین کارکنان در عمل دارد.
The present study aimed to provide a model for improving individual creativity through confliction and integration among staff of cnteral organization of education in Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad Province using grounded theory. Grounded theory is used to theorize about organizational phenomena. The ultimate goal of this study was to understand the data of the Foundation for Improving Individual Creativity in the Education Organization of Gahgiluyeh and Boyer-Ahmad Provinces. The research data were obtained through 15 semi-structured interviews with selected academic experts of Gahgiluyeh and Boyer-Ahmad Provinces, and then extracted in the coding process and related categories in the form of two causal conditions (contradiction of mental patterns and ideation); 7 central phenomena (intra-group conflict, interpersonal conflict, inter-individual and group conflict, intergroup conflict, inter-organizational conflict, internal integration, external integration); an underlying condition (information gap); An intervening condition (mental self-control); Strategies and consequences of a specific conceptual model were explained and elaborated during the selective coding stage of each of the model elements in order to create a research theory. The results of this research can help the managers of the education organization in recognizing the policies, systems and procedures that help to improve or hinder the individual creativity of employees. The results of the research indicate that a set of strategies that the model of improving the individual creativity of employees chooses and leads to the consequences of improving individual creativity; Indicates conflict and integration among employees in practice.
_||_