رابطه نوآوری سازمانی با عملکرد شغلی و رضایت شغلی معلمان
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های مدیریتی، سازمانی و صنعتی، مدیریت خلاقیت و نوآوری، خلاقیت شناسی سازمانی و مدیریتیمریم آذرنیوشان 1 , مریم مشایخ 2 , فاطمه محمدی شیرمحله 3
1 - گروه آموزشی روانشناسی،دانشکده روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج،کرج،ایران
2 - گروه روانشناسی،دانشکده روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج،کرج،ایران
3 - گروه آموزشی روانشناسی،دانشکده روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرج،کرج،ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
زمینه: امروزه نوآوری به عنوان چالشی اساسی برای بقا و موفقیت سازمان مطرح است زیرا عملکرد و رضایت شغلی کارکنان آن سازمان را جهت می دهد عملکرد شغلی فرد برای بقای سازمانی بسیار مهم است و می تواند به عنوان مهم ترین نتیجه کار مدنظر قرار گرفته شودو رضایت شغلی در بهره وری تمام مشاغل اهمیت دارد بنابر این از جمله هدف های اصلی سازمان است و سازمان ها باید شرایطی را فراهم آورند که کارکنان را راضی نگه دارند.از جمله سازمانهای مهم مدارس هستند که در رشد و نمو نسل کشور نقش بسزایی دارند و بیشترین کارآمدی آنها بستگی به معلمانشان دارد. بنابر این مسولین مرتبط با حوزه آموزشی باید در صدد شناسایی عواملی باشند که عملکرد و رضایت شغلی معلمان را بهبود می بخشد .هدف :این تحقیق، رابطه نوآوری سازمانی با عملکرد شغلی و رضایت شغلی معلمان در دبستان های استان البرز می باشد،روش: این تحقیق از نوع کاربردی و توصیفی پیمایشی است. به منظور جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای که روایی آن به کمک دو معیار CVR و CVI سنجیده شده بود و همچنین پایایی آن به کمک آلفای کرونباخ بررسی شده بود، بین اعضای نمونه آماری که 200 نفر از معلمان ابتدایی دبستان های استان البرز بودند، توزیع گردید و داده های جمع آوری شده، به کمک نرم افزار SPSS و آزمون های کلموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، دوربین واتسون، فیشر و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند یافته ها :نتایج نشان داد، نوآوری سازمانی بر رضایت شغلی معلمان تأثیر معناداری دارد. همچنین بررسی ها نشان داد، نوآوری سازمانی بر عملکرد شغلی معلمان نیز مؤثر است. نتیجه :بنابراین بر طبق این تحقیق، پیشنهاد می شود که به منظور ارتقای رضایت شغلی و عملکرد شغلی در میان معلمان، مدیران به نوآوری سازمانی بیشتر اهمیت داده و نوآوری سازمانی یکی از فعالیت های اصلی در مدارس در نظر گرفته شود.
Background: now a day innovation is as a basic challenging for remaining organization and make it succeed because of employees’ job function and job satisfaction direct organization, individual’s job function is very important for surviving organization and job satisfaction is necessary for productivity , so They are a main goal for each organization and each of them should be provide a possible situation for each employee till they become satisfied ,one of the important organization is school which maturing new generation and the most function of it related to theachers ,thus the educational authorities should be recognize the factors that improve teachers’ job function and job satisfaction.Objective : The main purpose of this study, the relationship between organizational innovation and teachers’ job performance and job satisfaction in primary schools is Alborz Province,Method: the applied research and descriptive. In order to collect information, a questionnaire that its validity was evaluated using two criteria CVR and CVI It was to help construct validity and reliability, among the sample of 200 teachers of elementary schools Alborz Province was distributed The data collected with the help of SPSS and Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation coefficient, Durbin Watson, Fisher and regression analysis were used .Result The results showed that innovation has a significant impact on job satisfaction. The studies also showed that organizational innovation on job performance is also effective. Conclusion:Thus, according to this study, it is suggested that in order to promote job satisfaction and job performance among teachers, administrators and organizational innovation and organizational innovation is more important to be considered one of the main activities in schools.
