بررسی نقش فعالیتهای توسعه منابع انسانی بر نوآوری کارکنان با آزمون نقش میانجی مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در میان کارکنان کمیته امداد امام خمینی (ره)، استان آذربایجان غربی
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های مدیریتی، سازمانی و صنعتی، مدیریت خلاقیت و نوآوری، خلاقیت شناسی سازمانی و مدیریتیمریم رجبی 1 , محمد حسنی 2 , بهناز مهاجران 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2 - استاد مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
3 - استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف: این مقاله در صدد بررسی نقش فعالیتهای توسعه منابع انسانی بر نوآوری کارکنان با در نظر گرفتن نقش میانجی مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در بین کارکنان کمیته امداد امام خمینی (ره)، استان آذربایجان غربی است. روش: پژوهش حاضر از نظر روش شناسی، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره)، استان آذربایجان غربی، شامل 437 نفر میباشد که از بین آنان 205 نفر به عنوان نمونه با استفاده از برآورد جدول مورگان انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد فعالیتهای توسعه منابع انسانی ادراک شده، مدیریت دانش لاوسون، یادگیری سازمانی و نوآوری استفاده شد. همچنین، به منظور بررسی روابط متغیرها در الگوی مفهومی مدل معادلات ساختاری مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از وجود رابطه معنادار میان فعالیتهای توسعه منابع انسانی با مدیریت دانش و یادگیری سازمانی می باشد. همچنین نقش میانجی مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در این پژوهش مورد تایید قرار گرفت. ارتباط مستقیم میان فعالیتهای توسعه منابع انسانی و نوآوری در این مطالعه تایید نشد. رابطه مدیریت دانش و یادگیری سازمانی با نوآوری در این پژوهش مورد تایید قرار گرفت. نتیجه گیری: مهمترین نتیجه پژوهش حاضر این است که با تقویت مدیریت دانش و یادگیری سازمانی، نوآوری کارکنان ارتقا خواهد یافت.
Purpose: The purpose of this paper is to examine the role of Human Resource management practices on innovation, test the role of mediator organizational learning and knowledge management Methodology: The methodology of this study was descriptive and correlational. The sample included all employees of the Imam Khomeini Committee in West Azerbaijan, which was to include 437 subjects, of whom 205 subjects were selected using Morgan table estimates. Data were collected using standard questionnaires for Human Resource management practices perceived, knowledge management, organizational learning and innovation were used. Also, in order to examine the changing relationships in the conceptual model structural equation model was used. Results: The findings indicate a significant relationship between activities, human resource development and knowledge management and organizational learning. The mediating role of knowledge management and organizational learning in this study were approved. Direct link between human resource development and innovation activities in this study was not confirmed. The relationship between knowledge management and organizational learning and innovation in this study were approved. Conclusion: The important conclusion of this study was that To strengthen knowledge management and organizational learning, innovation of staff will improve.
