مشروعیت دولت طالبان از منظر حقوق بین الملل
محورهای موضوعی : دستاوردهای نوین در حقوق عمومیاکبر ساوری 1 , سمانه رحمتی فر 2 , شهرام زرنشان 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه حقوق، واحد همدان،دانشگاه آزاد اسلامی ، همدان، ایران
2 - سازمان: گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، ایران
3 - گروه حقوق، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
کلید واژه: امارت اسلامی طالبان#حقوق بشر#حکمرانی خوب#شناسایی#بحران مشروعیت,
چکیده مقاله :
چکیده:تشکیل امارت اسلامی افغانستان، از سوی گروه طالبان در این کشور، علی رغم تصرفِ کامل خاک این کشور و نیز تسلط بر مردم و نهادهای عمومی، چالشهای فراوانی را برای جامعة بینالمللی به وجود آورده است. این گروه در دورة جدیدِ تسلط و حاکم شدن بر افغانستان (2021)، کماکان روشهای پیشین خود را در مواجهه با مردم و همسایگان در پیش گرفته است، که تحت تاثیر افکار عمومیِ جهانی و نگرانیهای امنیتی سایر دولتها و نهادهای بینالمللی، بحران مشروعیت را نیز برای این دولت به همراه داشته است. در واقع این مساله که تمایل و توانایی طالبان در رعایت تعهدات بینالمللی، در برابر مردم افغانستان و در برابر جامعة جهانی، چه مواضعی را به دنبال خواهد داشت، پرسش اصلی پژوهش حاضر را ایجاد کرده است؛ حقوق بینالمللِ سنتی و نوین، چه موضعی در قبال شناسایی و عملکرد امارت اسلامی افغانستان (دولت طالبان) دارد؟ روش بررسی این پژوهش، تطبیقی-توصیفی است و شیوة گردآوری اطلاعات، کتابخانهای میباشد. نتیجة این پژوهش نشان میدهد که: مؤلفههای مشروعیتِ یک دولت از منظرِ حقوق بینالملل نوین، نسبت به دورة پیش از خود، یعنی حقوق بینالملل کلاسیک، تفاوتهای آشکاری یافته است و جامعة بینالمللی، تا رفع نگرانیهای حقوقِ بشری و بشردوستانه، نگرانیهای امنیتی و بیم از اقدامات تروریستی، شناسایی حق مردم در تعیین سرنوشت و اعمال شیوههای حکمرانی خوب و معیارهای شناخته شدة بینالمللی، دولت اسلامی طالبان را به رسمیت نخواهد شناخت.
Abstract:The establishment of the Islamic Emirate of Afghanistan by the Taliban group in this country, despite the complete occupation of the country's territory and the domination over the people and public institutions, has created many challenges for the international community. In the new era of dominating and ruling Afghanistan (2021), this group has continued its previous methods in facing the people and neighbors, which is influenced by global public opinion and the security concerns of other governments and institutions. Internationally, it has also brought legitimacy crisis for this government. In fact, the question of what the Taliban's willingness and ability to comply with international commitments will lead to, in front of the Afghan people and the international community, has created the main question of the current research; what is the position of traditional and modern international law regarding the recognition and performance of the Islamic Emirate of Afghanistan (Taliban government)? The research method of this survey is comparative-descriptive and the method of collecting data is library. The result of this research shows that: the components of the legitimacy of a state from the view point of modern international law, compared to the era before it, i.e. classical international law, have found obvious differences, and the international community, until Resolving human rights and humanitarian concerns, security concerns and fear of terrorist acts, recognizing people's right to self-determination and applying good governance practices and internationally well-known standards, will not recognize the Islamic government of Taliban.
بارتون، م،13۷6 ،مترجم: بهمن آقایی، حقوق بین الملل نوین، دفتر خدمات حقوقی بین الملل جمهوری اسلامی ایران،۷5-۷2 صص.
تسون، ف، 1394،مترجم: محسن محبی، فلسفه حقوق بین الملل، موسسه مطالعات و پژوهشهای حقوقی شهر دانش،2۷-22 صص.
زرنشان، ش، 1393، شکل گیری و شناسایی حقوق بین الملل عرفی، گنج دانش، صص 251-253.
نقیبی منفرد، ح،شریفی طرازکوهی، ح.، 1389 ،حکمرانی مطلوب در پرتو جهانی شدن حقوق بشر، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای حقوقی شهر دانش.
موحد، م، 1381 ،در هوای حق و عدالت: از حقوق طبیعی تا حقوق بشر، انتشارات کارنامه
کمیته ملی حقوق بشردوستانه، 1390 ،حقوق بین الملل بشردوستانه، انتشارات امیرکبیر، صص 30-32.
کاسسه، آ، 13۷0 ،مترجم: مرتضی کالنتریان، حقوق بین الملل در جهانی نامتحد، دفتر خدمات حقوقی بین المللی جمهوری اسالمی ایران، صص 330-331.
قاری سید فاطمی، س.، 1400، حقوق بشر معاصر (دفتر اول)، انتشارات نگاه معاصر، صص 110-140.
توکلی طبسی، ع، 1394 ،تعهد و التزام متخاصمین به قواعد حقوق بشردوستانه در مخاصمه داخلی سوریه، مجله حقوقی بین المللی، شماره 52 ،ص223.
توکلی، ع.، 1390 .مشروعیت دموکراتیک و تحول در مفهوم شناسایی کشورها و حکومت ها. پژوهش حقوق عمومی (پژوهش حقوق) (حقوق و سیاست), 13(32)، صص 1-30.
باغ، س، نفری، ن.، 1388،تبیین مفهوم خوبی در حکمرانی خوب، نشریه مدیریت دولتی، دوره 1.
رنجبریان، ا، فرح زاد، م.، 1394 ،تحوالت عناصر تشکیل دولت: از موثر بودن به مشروعیت؟ مطالعات حقوق عمومی (2) 45 ،(حقوق).
سجادپور، م. ک.، محمدی، ف.، 1388 ،ابعاد بین المللی حقوق بشر و حاکمیت دولت ها، پژوهشنامه علوم سیاسی، سال چهارم، شماره 20 ،صص ۷0.
عزیزی؛ س.؛ 1400؛ شناسایی امارت اسالمی افغانستان (طالبان) از منظر حقوق بین الملل؛ فصلنامه مطالعات بین المللی؛ سال هجدهم شماره 2؛ ص 14.
واعظی، ط.، 1388 ،تحول مفهوم شناسایی بین المللی دولتها، با تأکید بر شناسایی بین المللی اوستیای جنوبی و آبخازیا، فصلنامه مطالعات راهبردی، سال دوازدهم، شماره چهارم، ص 25.
فرمانیان، ع.، 1392 ،موازین حقوق بشر و حقوق بشردوستانه در بحران انسانی لیبی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران، ص ۷.
فصلنامه دستاوردهای نوین در حقوق عمومی، سال دوم، شماره پنجم، بهار1402،100.
Abi-Saab, G., 1987, Cours general de droit international public, The American Journal of International Law, Vol. 92, No. 3, p. 367.
Akehurst, A., Modern Introduction to International Law, London, 1988, chapter 6, p. 89.
Anghie, A., 2005, Imperialism, Sovereignty and International Law University Press, p. 247.
Crawford, J., 2006, the creation of states in international law. New York: Oxford University Press, p. 119.
Crawford, J., Marks, S., 1998, The global democracy deficit: an essay in international law and its limits. Re-imagining political community: Studies in cosmopolitan democracy, p. 84.
Carothers, T., 1998, the rule of law revival. Foreign Aff. 77, pp. 95.
Dolzer, R., Kriebaum, U., Schreuer, C., 2008, Principles of international investment law. Oxford University Press.
Held, D., 2005, Globalization, international law and human rights. Oxford University Press, pp. 10.
M. akehurst, 1984, a modern introduction to international law 242, p. 252.
Miakhel, S., 2021, For the Taliban, governing will be the hard part, united state institute of peace, p.11.
Military and Paramilitary Activities in and against Nicaragua (Nicaragua. v. United States), 1986, ICJ Reports, p. 14.
Malik, A., 2021, The Islamic Emirate of Afghanistan and the Recognition of government under international law, Research society of international law, www. RSILPakistan, p. 10.
Mark C., Mclain Gill., 2022, legitimacy and international development in a Taliban- dominated Afghanistan, Journal of Indo-Pacific Affairs
Berg, K., 2020, The foreign policy of the Afghan Taliban harpviken, peace resreach institute Oslo, www.prlo.org, p. 20.
Thomas, C., 2021, Taliban government in Afghanistan: background and issues for congress, https://crsreport.congress.govR46455, p 14.
The Worldwide Governance Indicators, available at: http://info.worldbank.org/governance/wgi/index.asp.
World Bank, 2004, Sierra Leone: Legal and Judicial Sector Assessment. [Online]. Available At:Http://siteresources.worldbank.org/INTLAWJUSTINST/Resources/SierraLeoneFinal.pdf [Accessed 18 December 2013], pp. 46.