بررسی تطبیقی اخلاق سیاسی در کلیله و دمنه و شهریار ماکیاولی
محورهای موضوعی : ادبیاتِ سیاسیِ ایرانمحمدجواد صافدل طهرانی 1 , علیاکبر امینی 2 , اهورا راهبر 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
2 - استادیار، گروه علوم سیاسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
3 - استادیار، گروه علوم سیاسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
کلید واژه: اخلاق, پاد اخلاق, ماکیاولی, شهریار, کلیله و دمنه,
چکیده مقاله :
برای تبیین و توضیح موضوعات سیاسی از جمله در حوزه سیاست و حوزه تمدن شرق، کلیله و دمنه یکی از آثار برجسته به شمار میرود که اندیشمندان متعلق به حوزه تمدن غربی بیش از شرقیها بر آن اذعان دارند. فرضیه اصلی این مقاله آن است که کلیله و دمنه که درونمایه اصلی آن پنج سده پیش از میلاد مسیح پایهریزی شده است، با اثری به نام شهریار که دو هزار سال پس از آن نوشته شده، در حوزه اخلاق و اخلاقستیزی مشابهتهایی دارد. موقعیکه دو شخصیت اخلاقگریز یعنی شیر و شهریار را بر پایه روششناسی کارن هورنای از نظر تیپولوژی، منش و رفتار با هم مقایسه میکنیم، مشابهتهایی میان آن دو مییابیم. لیکن حتی در همین حوزه مسائل اخلاقی، پیامی را که کلیله و دمنه به خواننده منتقل میکند با آنچه شهریار واگویی مینماید، تفاوتها بسیار چشمگیر است. بر رویهم در کلیله و دمنه زیر پا نهادن اصول اخلاقی نکوهش میشود حال آنکه در شهریار فرمانروا مجاز است اخلاق را زیر پا بگذارد بدون اینکه سرزنش و یا نکوهش گردد.
To clarify and explain political issues, including in the field of politics and the field of Eastern civilization, "Kalila-Demna" is considered one of the prominent works that the thinkers belonging to the field of Western civilization acknowledge more than the Eastern ones. The main hypothesis of this article is that Kalila-Demna, whose main theme was founded five centuries before Christ, has similarities in the field of ethics and anti-ethics with a work called "Prince" which was written two thousand years later. When we compare the two amoral characters, "Lion" and "Prince" based on Karen Horne's methodology in terms of typology, character and behavior, we find similarities between them. But even in this area of moral issues, the difference between the message that Kalila-Demna conveys to the reader and what Prince says is very significant. On the other hand, in Kalila-Demna, violating moral principles is condemned, while in Prince, the ruler is allowed to violate morals without being blamed or condemned.