بررسی ایمان از نظر ابن تیمیه و نقش آن در نظریه رستگاری وی
محورهای موضوعی : کاوش های عقلی"مریم پوررضاقلی 1 , اصغر سلیمی نوه 2
1 - استادیار رشته ادیان و مذاهب کلامی،گروه فلسفه و کلام اسلامی،دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه ولی عصر(عج)،رفسنجان، ایران.
2 - گروه فلسفه وکلام اسلامی،دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه ولی عصر (عج)
کلید واژه:
چکیده مقاله :
ایمان یکی از اصلی ترین پایه های رستگاری از دیدگاه مسلمانان است، مشخص شدن دیدگاه های متفکران در باب ایمان و دایره شمول آن، بخش اصلی تئوری رستگاری آنان را مشخص خواهد کرد. جنایات تکفیری ها در دهه های اخیر و توسل آنان به نظریات شخصیت های چون ابن تیمیه ما را به این اندیشه وامی دارد که دیدگاه ابن تیمیه در باب ایمان چگونه است؟ ایمان از دیدگاه ابن تیمیه مقوله ای از جنس باور قلبی، اقرار زبانی و عمل صالح است که باور قلبی در آن نقش اصلی را دارد.وی مانند اکثر متفکران مسلمان مقوله ایمان را از اسلام جدا دانسته و مسلمانان مقر به اسلام را تنها مشمول تمام مزایای مسلمانی در دنیا فرض کرده است. وی همانند ملاصدرا ایمان را دارای مراتب دانسته و برای آن شدت و ضعف قائل است. در نهایت بنظر نمی رسد در آثار ابن تیمیه در مورد ایمان، خبری از عقاید افراطی تکفیریها باشد! و این نشان می دهد که تکفیریها حتی در ارتباط با تفسیر سخنان بزرگان فکری خود نیز دچار انحراف، تناقض و یکسویه نگری می باشند.
Abstract: Faith is one of the main foundations of salvation from the point of view of Muslims, defining the views of thinkers about faith and its scope will determine the main part of their theory of salvation. The crimes of the Takfiris in recent decades and their appeal to the views of personalities like Ibn Taymiyyah lead us to think that what is Ibn Taymiyyah's view on faith? From Ibn Taymiyyah's point of view, faith is a category of heart belief, verbal confession and righteous action, in which heart belief plays the main role. Like most Muslim thinkers, he considered the category of faith to be separate from Islam, and Muslims who convert to Islam are only entitled to all the benefits. A Muslim has assumed in the world. He, like Mulla Sadra, considers faith to have levels and assigns strength and weakness to it. Finally, it seems that there is no mention of the extreme beliefs of Takfiris in Ibn Taymiyyah's works on faith! And this shows that the takfiris suffer from deviations, contradictions and one-sidedness even in relation to the interpretation of the words of their great intellectuals
ابن تیمیه، احمد بن عبدالحلیم،)1122ق(،االیمان االوسط، تحقیق ابویحیی محمود ابوسن،
بیجا: دار طیبه للنشر و التوزیع، الطبعه االولی .
.2 ابن تیمیه، احمد بن عبدالحلیم،)1141ق(،الغیبه ، بیجا: مکتبه الصحابه، الطبعه االولی .
.8 ابن تیمیه، احمد بن عبدالحلیم،)1145ق(،فضل اهل البیت و حقوقهم ، جده: دار القبله، الطبعه
االولی.
.1 ابن تیمیه، احمد بن عبدالحلیم،)1831ق(،االمر بالمعروف و النهی عن المنکر، حقَّقه الدکتور
صالح الدین المنجد، بیروت: دارالکتب الجدید، الطبعه االولی .
.5 ابن تیمیه، احمد بن عبدالحلیم،)1111ق(،االیمان، بیروت: المکتب االسالمی، الطبعه
الخامس .
.1 ابن تیمیه، احمد بن عبدالحلیم،)1121ق(،التحفه العراقیه فی االعمال القلبیه، حقّقه الدکتور
یحیی الهنیدی ، ریاض: مکتبه الرشد، الطبعه االولی .
.7 ابن تیمیه، احمد بن عبدالحلیم،)1142ق(،امراض القلوب و شفائها،مکه: المطبعه السلفیه،
الطبعه الثالثه.
.3 ابن تیمیه، احمد بن عبدالحلیم،)1115ق(،تزکیه النفس، دراسه و تحقیق الدکتور محمد
القطانی، الریاض: دار المسلم .
پوررضاقلی، سلیمی نوه/ بررسی ایمان از نظر ابن تیمیه و نقش آن در نظریه رستگاری وی
.3 ابن تیمیه ، احمد بن عبدالحلیم،)1111ق(،طب القلوب، کویت: دارالدعوه للنشر و التوزیع،
الطبعه االولی .
.14 ابن تیمیه ، احمد بن عبدالحلیم،)1128ق(،اهداء الثواب للّنبی،الریاض: دار اضواء السلف،
الطبعه االولی .
.11 ایزوتسو، توشیهیکو،)1833ق(،مفهوم ایمان در کالم اسالمی، ترجمه زهرا پورسینا،
تهران: سروش .
.12 طباطبایی، محمدحسین،)1117ق(،المیزان فی تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات اسالمی
جامعه مدرسین حوزۀ علمیه قم .
.18 راغب اصفهانی، حسین بن محمد،)1112ق(،مفردات الفاظ قرآن الکریم المفردات فی
غریب القرآن، دمشق: دارالعلم الدار الشامیه .
.11 جوادی آملی، عبداهلل،)1873ق(،تفسیر موضوعی قرآن کریم، ج12و ج،8 قم: مرکز نشر
اسراء .