بررسی عوامل موثر برطنین برند لیگ برتر فوتبال ایران: یک مطالعه کمی
محورهای موضوعی : سایر موضوعات مرتبط با مدیریت ورزشیزهرا مرادی سرکاراباد 1 , علی محمد صفانیا 2 , صلاح الدین نقشبندی 3 , علی محمد امیرتاش 4 , علی زارعی 5
1 - دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
2 - استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
3 - استادیار گروه علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استاد گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
5 - دانشیارگروه مدیریت ورزشی،واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران
کلید واژه: طنین برند, ارزش ویژه برند, لیگ برتر فوتبال.,
چکیده مقاله :
طراحی مدل طنین برند لیگ برتر فوتبال ایران و ارتباط آن بر ارزش ویژه برند است. روش تحقیق آمیخته در واقع ترکیب روش تحقیق کمی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارشناسان حوزه ورزش، دبیران ورزشی و دانشجویان رشته تربیت بدنی به تعداد نامشخص بودند و تعداد 360 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کمی نیز ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مستخرج برای متغیر طنین برند بود و برای سنجش ارزش ویژه برند از پرسشنامههای ارزش ویژه برند آکر (1996) استفاده شد که این قسمت نیز با نرم افزارهای Spss و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل نشان داد که مقدار بارهای عاملی متغیرهای آشکار از نقطه برش 4/0 و مقدار آماره تی آنها نیز از نقطه برش 567/2 بزرگتر بود (01/0>P) که نشان از اطمینان به سازه مورد نظر دارد. با توجه به نتایج آزمون پیرسون، سطح معناداری بدست آمده ارتباط بین طنین برند و مولفه های آن با ارزش ویژه برند لیگ برتر فوتبال ایران کمتر از 05/0 میباشد، بنابراین فرضیه صفر رد و فرضیه مقابل در این رابطه تأیید میگردد، بدین معنی که با 95% اطمینان میتوان گفت، بین طنین برند و مولفه های آن با ارزش ویژه برند لیگ برتر فوتبال ایران رابطه معنیداری وجود دارد. در نهایت نتایج بدست آمده نشان داد که، متغیر مستقل (طنین برند) تاثیر گذار بر متغیر وابسته (ارزش ویژه برند) است. لذا با این نتیجه این فرض که مدل مفهومی پژوهش حاضر مدل مطلوبی است، تأیید میگردد.
The design of the resonance model of the Iranian Premier League brand and its relation to the special value of the brand. Mixed research method is actually a combination of quantitative research method. The statistical population of this research included experts in the field of sports, sports teachers, and an unknown number of physical education students, and 360 people were selected as a sample. In the quantitative part, the research tool included a questionnaire for the brand resonance variable, and Aker's brand equity questionnaire (1996) was used to measure brand equity, and this part was also analyzed with Spss and AMOS software.is intended. According to the results of the Pearson test, the significance level of the relationship between the brand resonance and its components with the special value of the brand of the Iranian Premier League is less than 0.05, so the null hypothesis is rejected and the opposite hypothesis is confirmed in this regard. This means that it can be said with 95% confidence that there is a significant relationship between the resonance of the brand and its components with the special value of the brand of the Premier League of Iranian Football. Finally, the obtained results showed that the independent variable (brand resonance) has an effect on the dependent variable (brand value). Therefore, with this result, the assumption that the conceptual model of the current research is a desirable model is confirmed.