پیشایندهای سواد حرکتی(بدنی) در بین شهروندان ایرانی
محورهای موضوعی : سایر موضوعات مرتبط با مدیریت ورزشیفرشته نیک خاکیان 1 , وحید شجاعی 2 , محمد حامی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2 - دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
3 - دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
کلید واژه: پیشایندها, سواد حرکتی(بدنی), شهروندان ایرانی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش شناسایی پیشایندهای سواد حرکتی (جسمی) در جامعه ایران بود. پژوهش حاضر بر اساس دیدگاه پارادایم، تحقیق تفسیری، رویکرد کیفی، راهبرد نظریه زمینه ای و تاکتیک های تحلیل محتوای پنهان بوده است. روش گردآوری داده ها در پژوهش به صورت مصاحبه عمیق با 18 نفر از کارشناسان مجرب شامل اساتید دانشگاهی و کارشناسان تجربی در زمینه سواد بدنی و سلامت بوده است. روش نمونهگیری غیرتصادفی و هدفمند بوده و مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری از سوالات و اهداف پژوهش ادامه یافت. اطلاعات به دست آمده از طریق مصاحبه به صورت صوتی و متنی و تجزیه و تحلیل آنها از طریق نرم افزار MAXQDA 18 انجام شده است. محقق پس از فرآیند کدگذاری باز مصاحبه ها، مفاهیم را استخراج کرده است. سپس از طریق کدگذاری محوری، مفاهیم برشمرده شده را در دسته بندی های مختلف دسته بندی کرد و در نهایت با کدگذاری انتخابی، مدلی متشکل از پیشایندها و عوامل مؤثر بر سواد جسمانی یا حرکتی شهروندان در جامعه ایرانی طراحی کرد. یافته های این پژوهش نشان داد که سواد جسمانی (حرکتی) به طور معناداری تحت تأثیر سه عامل بین فردی، بین فردی یا ارتباطی و اجتماعی است. که خود شامل چندین دسته می شوند. با مقایسه یافته های این مطالعه و سایر مطالعات می توان استنباط کرد که ایجاد و توسعه سواد جسمانی (حرکتی) از طریق اجرای فرآیندی چند مرحله ای امکان پذیر است که با ارتباطات بین فردی آغاز می شود، فرد می گذرد و در نهایت منجر به ارتباط اجتماعی.
The purpose of this study was to identify the antecedents of motor (physical) literacy in Iranian society. Based on the paradigm perspective, the present research has been interpretive research, qualitative approach, grounded theory strategy and hidden content analysis tactics. The method of data collection in the research was in the form of in-depth interviews with 18 experienced experts including academic professors and experimental experts in the field of physical literacy and health. The sampling method was non-random and purposeful, and the interviews proceeded until a theoretical saturation of the research questions and objectives was obtained. The information obtained through interviews was in the form of audio and text and their analysis was done through MAXQDA 18 software. The researcher has extracted the concepts after the open coding process of the interviews. Then, through axial coding, he categorized the enumerated concepts into different categories and finally, through selective coding, designed a model consisting of antecedents and factors affecting the physical or motor literacy of citizens in Iranian society. The findings of this study showed that physical literacy (motor) is significantly affected by three factors: interpersonal, interpersonal or communication and social. Which themselves include several categories. By comparing the findings of this study and other studies, it can be inferred that the creation and development of physical (motor) literacy can be achieved through the implementation of a multi-stage process that begins with interpersonal communication, one passes and eventually leads to social communication.