واکاوی پدیدارشناختی موانع اجتماعی- فرهنگی توسعة گردشگری ورزشی ایران
محورهای موضوعی : سایر موضوعات مرتبط با مدیریت ورزشیمهدی ذوالقدر 1 , علی محمد صفانیا 2 , ابوالفضل فراهانی 3 , جمشید همتی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد مدیریت ورزشی،واحد علوم تحقیقات، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استاد مدیریت ورزشی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - استادیار مدیریت ورزشی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: گردشگری ورزشی, رسانه, آموزش, پدیدارشناسی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضرواکاوی پدیدارشناختی موانع اجتماعی- فرهنگی توسعة گردشگری ورزشی ایران میباشد. از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی میباشد. در این پژوهش با توجه به هدف مطالعه، شرکتکنندگان بر اساس نمونهگیری گلولهبرفی از بین دستاندرکاران گردشگری ورزشی در کشور(مدیران تورهای گردشگری ورزشی منتخب، اساتید دانشگاهی متخصص در زمینة گردشگری ورزشی و همچنین مدیران منتخب وزارتخانه ورزش و جوانان)، انتخاب شدند(14 مصاحبه). به منظور جمعآوری اطلاعات، از مصاحبة نیمه-ساختار یافته و عمیق استفاده شد. به منظور تجزیه وتحلیل و استخراج کدهای پژوهش، از نرمافزار Max QDA نسخه Pro استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که موانع اجتماعی- فرهنگی توسعة گردشگری ورزشی ایران شامل موانع آموزشی، رسانه، خانوادگی، امنیتی، فرهنگی- اعتقادی، زیست محیطی، اطلاع رسانی و عوامل سوق دهنده میباشد. رفع موانع اجتماعی- فرهنگی توسعة گردشگری ورزشی میتواند راهگشای توسعة گردشگری ورزشی در ایران و بهرهمندی از مزایای آن باشد. رفع موانع اجتماعی- فرهنگی توسعة گردشگری ورزشی میتواند راهگشای توسعة گردشگری ورزشی در ایران و بهرهمندی از مزایای آن باشد.
The purpose of this study is to phenomenological analyze the socio-cultural barriers to the development of sports tourism in Iran. This researching terms of purpose is applied and in terms of research methods is Qualitative with a phenomenological approach. In this study, according to the purpose of the study, participants based on snowball sampling from sports tourism in the country (selected sports tourism tour managers, university professors specializing in sports tourism and also selected managers of the Ministry of Sports and Youth), were selected (14 interviews). Semi-structured and in-depth interviews were used to collect information. In order to analyze and extract the research codes, Max QDA Pro software was used. The results showed that socio-cultural barriers to the development of sports tourism in Iran include educational, media, family, security, cultural-religious, environmental, information and driving factors. Removing socio-cultural barriers to the development of sports tourism can pave the way for the development of sports tourism in Iran and enjoy its benefits.
_||_