بررسی ارتباط انگیزه مشارکت تفریحی، ورزشی برتوسعه فرهنگ شهروندی شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت دانشفرهاد اقبال صفت رونقی 1 , علی محمد صفانیا 2 , فریده شریفی فر 3
1 - دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
2 - استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
3 - استاد یار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
کلید واژه: فرهنگ شهروندی, شهروندی, توسعه فرهنگی, انگیزه مشارکت ورزشی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط انگیزه مشارکت تفریحی، ورزشی برتوسعه فرهنگ شهروندی شهرتهران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی واستنباطی و به شکل میدانی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش، مخاطبین ومراجعین فرهنگسرا وخانه های فرهنگ شهرتهران که در سال1399در کلاسهای آموزشی وبرنامه های فرهنگی تفریحی شرکت داشتند بود. بدین منظوراز 384 نفر مراجعان ،نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد گیل و همکاران(1983) بهمراه مدل توسعه فرهنگ شهروندی ، از طریق مصاحبه باخبرگان فرهنگی و بااستفاده از نرم افزارspssجهت تحلیل داده هااحصاءگردیدوشامل شرایط علی،زمینه ای و مداخله گر مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت پرسشنامهای با 12 بعد، 32 مؤلفه و 136 سؤال، جهت ارتباط سنجی انگیزش مشارکت تفریحی و ورزشی بر توسعه فرهنگ شهروندی طراحی گردید .بهمنظور سنجش روایی پرسشنامه علاوه بر بررسی روایی صوری، با استفاده از روش لاوشه ضریب روایی محتوایی برای هر گویه و ضریب روایی کل گویهها محاسبه شد. پایایی ابزار تحقیق نیز با استفاده از آلفای کرونباخ برای هر یک از مؤلفهها، بالای 0.80 برآورد گردید..بررسی یافته ها نشان داد که همبستگی معنی داری بین مولفه های علی وزمینه ای انگیزش مشارکت ورزشی وتوسعه فرهنگ شهروندی وجود دارد.مطابق نتایج شرایط مداخله گر شامل (هویت بخشی دینی،عبادت و دینداری وحفظ ارزشهای اسلامی)تاحدودی بازدارنده متغیرتوسعه فرهنگ شهروندی میباشد.پیشنهاد میشود تقویت در بخش تعاملات فرهنگی و مذهبی دربین ارکان جامعه ایجاد گردد
The main purpose of this research was to investigate the relationship between the motivation of recreational and sports participation on the development of the citizen culture of Tehran. The present research method was descriptive and inferential and was conducted in the field. The statistical population of the research was the audience and visitors of Tehran cultural center and culture houses who participated in educational classes and recreational cultural programs in 2019. For this purpose, random sampling of 384 clients was selected as the research sample. The data collection tool, Gill et al.'s standard questionnaire (1983) along with the citizenship culture development model, was evaluated through interviews of cultural informants and using spss software for data analysis, including causal, contextual and intervening conditions. Finally, a questionnaire with 12 dimensions, 32 components and 136 questions was designed in order to measure the relationship between the motivation of recreational and sports participation on the development of citizenship culture. In order to measure the validity of the questionnaire, in addition to examining the face validity, using the Laushe method, the content validity coefficient for each item and The validity coefficient of all items was calculated. The reliability of the research tool was also estimated to be above 0.80 using Cronbach's alpha for each of the components. The examination of the findings showed that there is a significant correlation between the causal and contextual components of the motivation of sports participation and the development of citizenship culture.
