بررسی رابطه بین جو سازمانی و رفتار نوآورانه با توجه به نقش میانجی خلاقیت کارکنان
محورهای موضوعی : تعالی منابع انسانیمرضیه حیدری 1 , زهرا زارعی 2 , معصومه نجفی 3 , رویا هاشمی 4
1 - استادیارگروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران
4 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران
کلید واژه: رفتار نوآورانه, جوسازمانی, خلاقیت , آموزش و پرورش.,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی خلاقیت کارکنان در رابطه بین جو سازمانی با رفتار نوآورانه صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان آموزش و پرورش شهر شیراز به تعداد 665نفر بوده است. از این جامعه آماری به روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 200 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه نوآوری (پراجگو و هوسل(2003)، خلاقیت رندسیب(1979) و جو سازمانی هالپین و کرافت(2000) استفاده شد. روایی محتوایی و سازه و پایایی پرسشنامهها با استفاده از آزمون کرونباخ بررسی و تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد رفتار نوآورانه با جو سازمانی و خلاقیت ارتباط مثبت دارد. همچنین نتایج نشان داد جو سازمانی با رفتار نو آورانه و خلاقیت رابطه مثبت و معنادار دارد؛ و خلاقیت با رفتار نوآورانه رابطه مثبت و معنادار دارد. همچنین نتایج نشان داد خلاقیت نقش میانجی در رابطه بین جو سازمانی با رفتار نوآورانه ایفا می کند.
The purpose of this research is to investigate the mediating role of individual creativity in the relationship between organizational climate and individual innovative behavior of employees of the General Department of Education in Shiraz. The descriptive research method is correlation type. The statistical population of the research was all education workers of Shiraz city, numbering 665 people. From this statistical population, 200 people were selected as a sample by simple random sampling. In order to collect the required data, the questionnaire of innovation (Prajgo and Hussel (2003), creativity of Randsib (1979) and organizational atmosphere of Halpin and Craft (2000) was used. The content and construct validity and reliability of the questionnaires with The use of Cronbach's test was checked and confirmed. Descriptive statistics and inferential statistics of structural equations were used to analyze the data. The results showed that innovative behavior has a positive relationship with organizational climate and creativity. Also, the results showed that organizational climate has a positive relationship with Innovative behavior andcreativity have a positive and meaningful relationship, and creativity has a positive and meaningful relationship with innovative behavior. Also, the results showed thatcreativity plays a mediating role in the relationship between organizational climate andinnovative behavior.