طراحی مدل علی عوامل سازمانی مدیریت سرمایه انسانی با رویکرد کارآفرینانه (مورد مطالعه: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی)
محورهای موضوعی : تعالی منابع انسانیشادمهر زهدی 1 , حسن امیری 2 , کوروش پارسا معین 3
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران،
2 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران,
3 - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
کلید واژه: رویکرد کارآفرینانه, مدیریت سرمایه انسانی, عوامل سازمانی, دیدگاه منبع محور,
چکیده مقاله :
این پژوهش باهدف طراحی مدل علی عوامل سازمانی مدیریت سرمایه انسانی با رویکرد کارآفرینانه در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات جزء پژوهشهای آمیخته (کیفی - کمی) از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و سازمانی شامل کارشناسان مطلع به امر مدیریت سرمایه انسانی با رویکرد کارآفرینانه و در بخش کمّی شامل تمامی کارکنان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه قزوین بود. حجم نمونه در بخش کیفی با اشباع نظری (۲۰ نفر) و در بخش کمّی بر اساس فرمول کوکران ۳۳۵ نفر برآورد شد. ابزار گردآوری دادهها، در بخش کیفی، مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی پرسشنامه از نظر محتوایی توسط چند نفر از خبرگان، روایی ﻫﻤﮕﺮا از طریق محاسبه میانگین واریانس اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه و روایی واﮔﺮا از طریق محاسبه جذر AVE به تأیید رسید. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 86/0 به دست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای آلفای کرونباخ، میانگین واریانس اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه، کولموگروف اسمیرنف، تحلیل عاملی تأییدی و همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد از بین 11 عامل سازمانی استخراج شده که 7 مؤلفه بهعنوان عوامل اثرگذار مشخص شدند؛ عدالت سازمانی (903/0)، آموزش (870/0)، مزیت رقابتی (857/0)، قابلیت سازمانی (772/0)، حمایت مدیریت ارشد (747/0)، رفتار شهروندی سازمانی (611/0) و فرهنگ سازمانی (524/0) به ترتیب اولویت قرار گرفتند و از بین 4 مؤلفه پیامدهای سازمانی، بهبود بهرهوری (738/0)، نوآوری (607/0)، عملکرد (540/0) و چابکی سازمانی (506/0) به ترتیب در اولویت هستند.
This research was conducted with the aim of designing a causal model of organizational factors of human capital management with an entrepreneurial approach in the NIOPDC. In terms of purpose, the present research was practical and in terms of the method of collecting information, it was part of mixed research (qualitative-quantitative) of exploratory type. The statistical population in the qualitative part included academic and organizational experts, including experts in human capital management with an entrepreneurial approach, and in the quantitative part, it included all the employees of the NIOPDC. The sample size in the qualitative section was estimated by theoretical saturation (20 people) and in the quantitative section, 335 people were estimated based on Cochran's formula. The content validity of the questionnaire was confirmed by several experts, the convergent validity was confirmed by calculating the average variance extracted, and the divergent validity was confirmed by calculating the square root of AVE. The reliability of the questionnaire was obtained through Cronbach's alpha of 0.86. Cronbach's alpha, mean variance extracted, Kolmogorov Smirnov, confirmatory factor analysis and Pearson correlation were used to analyze the data. The results of the research showed that among the 11 extracted organizational factors, 7 components were identified as outcomes: organizational justice (0.903), training (0.870), competitive advantage (0.857), organizational capability (0.772). ), senior management support (0.747), organizational citizenship behavior (0.611) and organizational culture (0.524) were prioritized respectively, and among the 4 components of organizational outcomes, productivity improvement (0.738), innovation (0.607), performance (0.540) and organizational agility (0.506) are priorities, respectively.
_||_