ارائه الگوی شایستگی مدیران گروه های آموزشی در دانشگاهها(مورد مطالعه: دانشگاه ایلام)
محورهای موضوعی : تعالی منابع انسانی
1 - گروه مدیریت ، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی ، ایلام، ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت کسب و کار، واحد الکترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: مدیران گروه, دانشگاه ایلام, شایستگی مدیران,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل و شاخص های مؤثر بر الگوی شایستگی مدیران گروه آموزشی دانشگاه ایلام انجام شده است، تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها از نوع پژوهش های آمیخته اکتشافی (کیفی - کمی) و از نظر روش اجرای پژوهش از نوع داده بنیاد است. جامعه آماری مدیران گروهها و اعضای هیات علمی می باشد که تعداد 18نفر از آنها بصورت هدفمند انتخاب شد .در بخش کیفی به مدد مطالعه اسناد و مدارک علمی و مصاحبه با خبرگان و همچنین تلخیص داده ها، در مرحله کدگذاری باز 84 کد باز (شاخص) به دست آمد که پس از مرحله کدگذاری محوری و دسته بندی آنها با حذف برخی از کدهای مفهومی، نهایتا 72 شاخص در قالب 11 مؤلفه و ۵ بعد دسته بندی شدند؛ سپس با برگزاری فن دلفی در مرحله کدگذاری انتخابی، برخی شاخص ها حذف و تعدادی اضافه شد و در نهایت 65 شاخص در قالب 11 مؤلفه و 5 بعد به دست آمد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی تاییدی الگوی شایستگی دارای 5 بعد شامل: بعد ذهنی بینشی دارای دو مولفه مهارت های ادراکی و مهارت های تصمیم گیری، بعد درون فردی دارای دو مولفه رفتار حرفه ای و ویژگی های شخصیتی، بعد عملکردی دارای سه مولفه مدیریت منابع انسانی و مدیریت اجرایی و دانش و مهارت، بعد بین فردی دارای دو مولفه کار گروهی و مهارتهای ارتباطی ، بعد اخلاقی دارای دو مولفه اخلاق حرفه ای و ارزشی می باشد.
The present study was conducted with the aim of the competency model of department heads in Ilam University.The research is applied in terms of purpose and in terms of data collection is a type of mixed exploratory research and in terms of implementation method is a data base and cross-sectional survey. The statistical population is the heads of departments and faculty members, 18 of whom have been purposefully selected In the qualitative section, with the help of studying scientific documents and interviews with experts and also summarizing the data, in the open coding stage, 65 indicators in the form of 11 components and 5 dimensions were obtained based on the results of confirmatory factor analysis. Insight mental dimension has two components of perceptual skills and decision making skills, intrapersonal dimension has two components of professional behavior and personality traits, functional dimension has three components of human resource management and executive management and knowledge and skills, interpersonal dimension has two The component of teamwork and communication skills, ethical dimension has two components of professional ethics and value.Awareness of the dimensions of competencies required to assume the responsibility of managing departments can make the path to Ilam University to achieve the intended vision easier and double its speed
_||_