نقش میانجی آموزش ضمن خدمت در رابطه بین چابکی سازمانی و آمادگی برای تغییر سازمانی از دیدگاه معلمان تربیت بدنی
محورهای موضوعی : تعالی منابع انسانی
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد نورآباد ممسنی،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی، ایران
2 - گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران
کلید واژه: تغییر سازمانی, چابکی سازمانی, معلمان, آموزش ضمن خدمت,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین چابکی سازمانی و آمادگی برای تغییر سازمانی با نقش میانجی آموزش ضمن خدمت از دیدگاه معلمان تربیت بدنی شهرستان ممسنی بود. روش انجام این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی علی بود. جامعه آماری در این مطالعه، کلیه معلمان تربیت بدنی شهرستان ممسنی به تعداد 53 نفر بود و تمامی آنان مورد مطالعه قرار گرفتند. در این مطالعه از پرسشنامه های استاندارد پرسشنامه آموزش های ضمن خدمت شمس (1392)، آمادگی برای تغییر سازمانی چیوا و همکاران (2007) و چابکی سازمانی فلتو و همکاران (2011) استفاده شد. روایی محتوایی هر سه پرسشنامه توسط صاحب نظران تأیید گردید و پایایی آنها به وسیله محاسبه آلفای کرونباخ برای سه پرسشنامه به ترتیب 756/0 ، 843/0 و 909/0 تعیین گردید. به منظور آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین چابکی سازمانی، آموزش ضمن خدمت و آمادگی برای تغییر سازمانی رابطه معناداری داشته است. نتایج تحلیل مسیر نشان داده است که آموزش ضمن خدمت در رابطه بین چابکی سازمانی و آمادگی برای تغییر سازمانی از دیدگاه معلمان تربیت بدنی شهرستان ممسنی، نقش میانجی دارد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between organizational agility and readiness for organizational change with the mediating role of in-service training from the perspective of physical education teachers in Mamasani. descriptive-correlational method used for this purpose. The statistical population in this study was 53 physical education teachers in Mamasani city and all of them were studied.research instruments were Shams(2013) in-service training questionnaire, Chiva et al. (2007) readiness for organizational change and Felto et al. (2011) organizational agility of were used. The content validity of all three questionnaires was confirmed by experts and their reliability was determined by calculating Cronbach's alpha for three questionnaires, respectively 0.756, 0.843 and 0.909. Pearson correlation and path analysis tests were used to test the research hypotheses. The results of Pearson correlation test showed that there was a significant relationship between organizational agility, in-service training and readiness for organizational change. The results of path analysis showed that in-service training has a mediating role in the relationship between organizational agility and readiness for organizational change from the perspective of physical education teachers in Mamasani.
_||_