طراحی الگوی توسعه حرفهای مدیران آموزش و پرورش منطقه 4 تهران براساس آموزش مجازی
محورهای موضوعی : تعالی منابع انسانیناهید اقوامی پناه 1 , معصومه اولادیان 2
1 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند ، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
کلید واژه: ", توسعه حرفهای مدیران آموزش و پرورش", , ", آموزش مجازی", , ", تحلیل تم", , ", مدل ساختاری-تفسیری", ,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه حرفهای مدیران آموزش و پرورش منطقه 4 تهران براساس آموزش مجازی میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ رویکرد به صورت کیفی میباشد. خبرگان جامعۀ علمی دانشگاهی و متخصصان توسعه حرفهای مدیران و آموزش مجازی، بودند که از سوابق اجرایی در سطوح تصمیمگیری برخوردار بوده و به اصطلاح خبرگان آگاه نام دارند. نمونه پژوهش به صورت هدفمند و با استفاده از سطح اشباع نظری تعداد 22 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. مصاحبه تا رسیدن اطلاعات به حد اشباع نظری ادامه پیدا کرد. سؤالات این مصاحبه بر اساس مرور ادبیات تحقیق تهیه شد و بهمنظور مناسب بودن و کفایت توسط چند نفر از استادان و صاحبنظران مورد بررسی قرار گرفت. جهت اعتباریابی نتایج، از دلفی فازی بهره گرفته شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری دومرحلهای استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل یافتهها نشان داد که نتایج حاصل از کدگذاری باز داده های کیفی گرداوری شده با استفاده از ابزار مصاحبه تحلیل محتوای متون، نشان داد که تعداد 176 کد باز از میان مفاهیم موجود در مصاحبهها شناسایی شد که در قالب 32 مقوله دسته بندی شدند. نهایتا 8 مقوله اصلی بدست آمدند. در پژوهش حاضر عوامل در دو سطح قرار گرفتهاند. عوامل فردی و ذینفعان در سطح اول قرار گرفتند. عوامل آموزشی، مدیرت منابع انسانی، مدیریت ارتباطات سازمانی، مدیریت برنامهها، فناوری آموزشی، قانون محوری هم در سطح دوم قرار گرفتند.
The purpose of the current research is to design a model of professional development of education managers in the 4th district of Tehran based on virtual education. This research is practical in terms of purpose and qualitative in terms of approach. The experts of the academic community and professionals of professional development of managers and virtual education were those who have executive records at the decision-making levels and are called knowledgeable experts. The research sample was selected in a purposeful way and using the theoretical saturation level, the number of 22 people. The data collection tool in this research was a semi-structured interview. The interview continued until the theoretical saturation was reached. The questions of this interview were prepared based on the review of the research literature and were reviewed by several professors and experts in order to be suitable and sufficient. Fuzzy Delphi was used to validate the results. The results of the analysis of the findings showed that the results of the open coding of the qualitative data collected using the textual content analysis interview tool showed that 176 open codes were identified among the concepts in the interviews, which were categorized into 32 categories. . Finally, 8 main categories were obtained. In the current research, the factors are placed in two levels. Individual factors and stakeholders were placed at the first level. Educational factors, human resources management, organizational communication management, program management, educational technology, law-oriented were placed in the second level.