دنیای رنگ ها در اشعار ملا مصطفی بیساران
محورهای موضوعی : زبان و ادب فارسی
1 - پژوهشگر آزاد
کلید واژه: Colour, زیبایی شناسی, رنگ, تصویر, بسامد, aesthetics, poem, بیسارانی, Bissarani, frequence,
چکیده مقاله :
رنگ در ادبیات از دیرباز مورد توجه بوده است. شاعران از گروه افرادی هستند که از عنصر رنگ در آفرینش واژه ها و تصاویر شاعرانه برای زیبا کردن اثر خود استفاده های زیادی کرده اند. بی شک بررسی تمام عناصر یک اثر ادبی در شناخت حقیقی آن اثر بسیار مهم است. در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از دانش های میان رشته ای ادبیات، جامعه شناسی و روانشناسی به توصیف و نقد زیبایی شناسی رنگ در اشعار یکی از شاعران برجسته هورامان پرداخته شده است. اهداف پژوهش شامل بررسی رنگ و شیوۀ به کار گرفتن آن در دیوان بیسارانی است تا پنجره ای تازه برای شناسایی بیشتر آن اثر گرانقدر و شاعر بزرگ آن باز کند زیرا بیسارانی با تأثیرپذیری از محیط رنگارنگ هورامان بهرۀ کامل را از رنگ برده است و همچنین سعی شده تا تمام رنگ هایی که در دیوان بیسارانی وجود دارند، از نظر روانشناسی و زیبایشناسی با ذکر نمونه بررسی شوند تا دنیای بیسارانی و رنگ دادن جنبه های مختلف زندگی بیسارانی در اشعارش مجسّم شود و دریچه ای به روی ادراک و احساس شاعر گشوده شود. نتایج نشان می دهد رنگ سیاه در دیوان بیسارانی از بقیۀ رنگ ها بسامد بیشتری دارد. هر چند تکرار زیاد رنگ سیاه در یک اثر ادبی می تواند نشان دهندۀ فکر ناامیدانه و سختی زندگی باشد که این جنبۀ منفی رنگ سیاه است اما در دیوان بیسارانی رنگ سیاه بیشتر برای وصف چشم و ابرو و زلف و همچنین برای خلق تصاویر زیبا در کنار رنگ سفید چهرۀ یار آمده است که این جنبۀ مثبت رنگ سیاه است.
It has been for a long time that Color has had an important role in literature.poets are of/ a group of people who have used the colour element (base)for creating words and poetic pictures to show their work more impressive and leading.Undoubtedly, studying and investigating all the elements of a literary work is very important in the true identity of that work. In this research, in the descriptive-analytical method and (by) using the interdisciplinary knowledge of literature, sociology and psychology, describing and criticizing the aesthetics of colour in poems of one of the outstanding poets, Huraman , has been dealt with. researchers' purpose includes The study of colour and the method / the way it is used in the Bissarani's poetical works can open a new window for more discovery of / more knowledge about that valuable work and (also) its great poet. It has been tried / endeavoured that all the colours which exist in the Bissarani's poetical works be examined from the point of view of psychology and aesthetics through mentioning examples , Bissarani's world and colour running of different aspects of his life be imagined in his poems and a window be opened to the poet's perception and sensation. The black colour is more frequent than rest of the other colours. However, the excessive repetition of the black colour in a literary work can be a reflection / an indication of the hopelessness as well as the life's difficulties, hardships which (this) is a negative aspect of the black colour. The black colour, however, has been used for the description of eye and eyebrows and hair/ringlet / lock of hair of a / of one's sweetheart and also creation of beautiful images beside the white colour of her face which this is the positive aspect of the black colour.
1- انصاری، نرگس(1391)، تحلیل ابعاد معناشناسی رنگها در مثنوی معنوی، فصلنامه درّ دری، سال دوم، شماره سوم، ص21-40.
2- براهنی، رضا،(1358)، طلا در مس، کتاب زمان، تهران.
3- پورعلی خان، هانیه،(1380)، دنیای اسرار آمیز رنگ ها، هزاران، تهران.
4- پورنامداریان، تقی،(1380)، درسایە آفتاب، سخن، تهران.
5ـ حبیبی، عبدالله، (1395)، دیوان بیسارانی، انتشارات کوردستان، کردستان.
6- سان، هوارد و دوروتی،(1378)، زندگی با رنگ، ترجمه نغمه صفاریان، حکایت، تهران.
7ـ شفیعی کدکنی، محمدرضا،(1387)، صور خیال در شعر فارسی، آگاه، تهران..
8ـ فلمار،برند کلاوس، (1376)، رنگ ها و طبیعت شفا بخش آن ها، ترجمەی شهناز آذر نیوش، ققنوس، تهران.
9ـ لوشر،ماکس،(1371)، روانشناسی رنگ ها، ترجمەی لیلا مهردادپی، حسام، تهران.
_||_