هشت کتاب سهراب سپهری و مثبت اندیشی از منظر سلیگمن
محورهای موضوعی : نقد ادبی و نظریه پردازیوجیهه ترکمانی باراندوزی 1 , فرناز ثامنی کیوانی 2
1 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.
2 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.
کلید واژه: هشت کتاب, سلیگمن, سپهری, مثبت اندیشی,
چکیده مقاله :
مثبت اندیشی یکی از الگوهای رفتاری سالم در جامعه است، با توجه به اینکه آینده هر شخصی تا حد بالایی به نگرش او بستگی دارد مثبت اندیشیدن میتواند مقدمات موفقیت و کامیابی را برای او فراهم آورد. البته لازم به ذکر است که تنها مثبت اندیشی لازمه کار نیست بلکه به این معنی میباشد که نگرش مثبت در زندگی میتواند انسان را به سمت کامیابی سوق دهد.مارتین سلیگمن که بنیانگذار روانشناسی مثبت نگر می باشد، هیجانات مثبت انسان را در سه مسیر آینده، گذشته و حال مورد مطالعه قرار میدهد. وقتی انسان عواطف، تجارب و هیجانهای خود در زمان حال را در مقایسه با گذشته و آینده بازبینی میکند، ضمن احساس آرامش، امنیت، لذت و شادکامی در زمان حال، در مقایسه با گذشته باید احساس رضایت و خشنودی و نسبت به آینده احساس امید و خوش بینی به او دست بدهد. از سویی دیگر سلیگمن برای مثبت اندیشی ملاکها و معیارهایی چون: خرد و دانش، کنجکاوی، عشق به یادگیری، قضاوت، روشنفکری، دلیری، پشتکار، عشق، مهربانی و سخاوت، عدالت و رهبری و ... را در نظر گرفته است که در مقاله حاضر سعی شده است به بررسی همه این فضیلتها و قابلیتها به همراه استخراج شواهد از هشت کتاب سهراب سپهری پرداخته شود. بدین ترتیب ابتدا به بیان هیجانات انسان در سه مسیر آینده، گذشته و حال و سپس به بیان ملاک و معیارهای خوش بینی از دیدگاه سلیگمن پرداخته شده است و در انتها با تجزیه و تحلیل هشت کتاب، آماری مربوط به این موارد ذکر خواهد شد.
Positive thinking is one of the healthier behaviors in society. Considering that the future of each person depends to a large extent on his / her attitude, positive thinking can provide the basis for success and prosperity. Of course, it should be noted that positive thinking is not only necessary, but also means that a positive attitude in life can lead a person to success.Martin Seligman, the founder of Positive Psychology, studies positive human emotions in three ways: future, past, and present. When a person reconsiders his emotions, experiences and emotions in the present in comparison with the past and the future, while feeling calm, security, joy and happiness in the present, he should feel satisfaction and satisfaction in comparison with the past. The future will give him a sense of hope and optimism. On the other hand, Seligman has considered criteria and criteria for positive thinking such as: wisdom and knowledge, curiosity, love of learning, judgment, intellectualism, courage, perseverance, love, kindness and generosity, justice and leadership, etc. In this article, we have tried to study all these virtues and capabilities along with extracting evidence from eight books of Sohrab Sepehri. Thus, first, human emotions are expressed in three ways: future, past and present, and then the criteria and criteria of optimism from Seligman's point of view are discussed, and at the end, by analyzing eight books, statistics related to these cases will be mentioned.
منابع
قرآن کریم، (۱۳۸۸)، ترجمه حسین انصاریان. قم: آیین دانش.
ارونسون، الیوت. (۱۳۹۳). روانشناسی اجتماعی. ترجمه حسین شکرکن. تهران: رشد.
ایدام، لارسن، ر.(۲۰۰۸). علم رفاه ذهنی. مطبوعات گیلفورد. نیویورک. لندن.
بدری، بهار. (۱۳۹۰). بررسی مؤلفههای روانشناسی مثبت در بوستان و گلستان سعدی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی.
بن نینک، فردریک. (۱۳۹۳). رفتاردرمانی شناختی مثبت نگر: از کاستن درد و رنج تا افزایش موفقیت، ترجمه اکرم خمسه. تهران: کتاب ارجمند.
بهادری نژاد - مهدی (۱۳۷۵)، دانشگاه زندگی. تهران: انتشارات کاروان.
ثروتیان، بهروز (۱۳۸۴)، صدای پای آب نقد (بررسی اشعار سپهری). تهران: انتشارات نگاه.
خاکشور، فاطمه و غباری بناب، باقر و شهابی زاده، فاطمه. (۱۳۹۲). نقش تصور از خدا و هویت مذهبی در معنای زندگی. روانشناسی و دین، شماره ۲.
زکریایی، محمدعلی (۱۳۷۸)، جامعهشناسی روشنفکری دینی، تهران: بنیاد فرهنگ و اندیشه معاصر، چاپ اول.
سپهری، سهراب (۱۳۸۹)، هشت کتاب. تهران: انتشارات طهوری، چاپ سی و یکم.
سلیگمن، مارتین (۱۳۷۹)، کودک مثبتگرا (چگونه فرزندان خود را در برابر افسردگی بیمه نماییم). ترجمه ناهید ایراننژاد. تهران: دانژه.
____________ (۱۳۸۳)، شادمانی درونی (اصیل). مصطفی تبریزی، رامین کریمی و علی نیلوفری، تهران: نشر دانژه.
____________ (۱۳۸۸)، روانشناسی مثبتگرا در خدمت خشنودی پایدار. ترجمه مصطفی تبریزی و همکاران. تهران: دانژه.
____________ (۱۳۹۴). شکوفایی روانشناسی مثبتگرا. ترجمه امیر کامکار و سکینه هژبریان. تهران: روان.
صالحی، محمد و وکیلی، خاتون (۱۳۸۷)، هوش هیجانی و سلولهای حیاتی سازمان، انتشارات قائمشهر: مهر النبی.
عبادی، ندا و فقیهی، علینقی. (۱۳۸۹)، بررسی اثربخشی آموزش مثبت نگری در افزایش امید به زندگی زنان بدون همسر شهر اهواز با تأکید بر قران. روانشناسی دین، سال ۳. شماره ۲.
کار، آلن (۱۳۸۵)، روانشناسی مثبت علم شادمانی و نیروی انسانی. ترجمه حسن پاشا شریفی و جعفر نجفی زند. تهران: سخن.
لیمون، آوریل و مک ماهون، گلادینا. (۱۳۹۱)، مثبتاندیشی. ترجمه مهدی دوایی و شیرین کوهپایه. تهران: سخن.
مورفی، ژوزف (۱۳۶۸)، روح و آرامش درون. ترجمه هوشیار رزمآرا. تهران: سپنج.
مورنو، آنتونیو (۱۳۸۴)، یونگ، خدایان و انسان مدرن. ترجمه داریوش مهرجویی. تهران: مرکز.
میرشاه جعفری، ابراهیم و عابدی، محمدرضا و دریک وندی، هدایت الله. (۱۳۸۱)، شادمانی و عوامل مؤثر بر آن، تازههای علوم شناختی، سال ۴، شماره ۳.
وینست، پیل نورمن (۱۳۷۹)، شما میتوانید اگر باور کنید میتوانید. ترجمه فریبا جعفری نمینی. تهران: نسل نواندیش.
یونگ، کارل گوستاو. (۱۳۸۳)، رویاها. ترجمه ابوالقاسم اسماعیلپور. تهران: کاروان.
_||_References
Holy Quran, (2008), translated by Hossein Ansarian. Qom: Ain Danesh
Aaronson, Elliott. (1393). social Psychology. Translated by Hossein Shekarkan. Tehran: Roshd
Idam, Larsen, R. (2008). The science of mental well-being. Guilford Press. New York. London
Badri, Bahar. (1390). Examining the components of positive psychology in Bostan and Golestan Saadi. Master's thesis. Faculty of Psychology, Allameh Tabatabai University
Bennink, Frederick. (1393). Positive cognitive behavior therapy: from reducing pain and suffering to increasing success, translated by Akram Khamsa. Tehran: Esteemed book
Bahadrinejad-Mahdi (1375), University of Life. Tehran: Karvan Publications
Sarvatian, Behrouz (2004), the voice of the foot of the liquid water (review of Sepehri's poems). Tehran: Negah Publications
Khakshor, Fatemeh and Ghbari Bonab, Bagher and Shahabizadeh, Fatemeh. (1392). The role of the concept of God and religious identity in the meaning of life. Psychology and Religion, No. 2
Zakariai, Mohammad Ali (1378), Sociology of Religious Enlightenment, Tehran: Contemporary Culture and Thought Foundation, first edition.
Sepehri, Sohrab (2008), eight books. Tehran: Tahori Publications, 31st edition.
Seligman, Martin (1379), The Positive Child (How to Insure Your Children Against Depression). Translated by Nahid Irannejad. Tehran: Danje.
____________ (1383), inner happiness (genuine). Mostafa Tabrizi, Ramin Karimi and Ali Nilufri, Tehran: Danje Publishing.
____________ (2008), positive psychology in the service of lasting satisfaction. Translated by Mustafa Tabrizi and colleagues. Tehran: Danje.
____________ (2014). The flourishing of positive psychology. Translated by Amir Kamkar and Sakineh Hejbarian. Tehran: Rovan.
Salehi, Mohammad and Vakili, Khatoon (2008), Emotional Intelligence and Vital Cells of the Organization, Qaimshahr Publications: Mehr Al-Nabi.
Ebadi, Nada and Faqihi, Alinqi. (2009), investigating the effectiveness of positivity education in increasing the life expectancy of single women in Ahvaz city with an emphasis on the Qur'an. Psychology of religion, year 3. Number 2.
Carr, Alan (1385), Positive psychology, the science of happiness and human power. Translated by Hasan Pasha Sharifi and Jafar Najafi Zand. Tehran: Sokhn.
Lemon, April and McMahon, Gladina. (2011), positive thinking. Translated by Mehdi Dawai and Shirin Kohpayeh. Tehran: Sokhn.
Murphy, Joseph (1368), Spirit and inner peace. Translated by Shiyar Razmara. Tehran: Sepanj.
Moreno, Antonio (1384), Jung, Gods and Modern Man. Translated by Dariush Mehrjooi. Centeral Tehran.
Mirshah Jafari, Ebrahim and Abedi, Mohammad Reza and Derik Vandi, Hedayatullah. (2008), happiness and factors affecting it, cognitive science news, year 4, number 3.
Winset, Norman Peel (1379), You Can If You Believe You Can. Translated by Fariba Jafari Namini. Tehran: Noslen Navandish.
Jung, Carl Gustav. (1383), dreams. Translated by Abulqasem Esmailpour. Tehran: Karvan.