بررسی سبک شناسی لایه ای اشعار نادر نادرپور
محورهای موضوعی : سبک شناسیرضا برزویی 1 , طهمورث گراوندی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی سنندج
2 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد سنندج
کلید واژه: "سبک", "نادر نادرپور", "شعرمعاصر", "مؤلفههای سبکی",
چکیده مقاله :
یکی از راههای شناخت مؤلفههای زبانی و فکر نویسندگان و شاعران، بررسی آثار آنان از نگاه سبکشناسانه است. مشخص کردن عناصر سبک سازی در آثار ادبی، مخاطب را به دنیای فکری و زبانی شاعر و نویسنده رهنمون میسازد. از دیگر سو، شعر معاصر ایران، دستخوش تحولات و دگرگونیهای فراوانی بود از کودتای 28 مرداد گرفته تا انقلاب اسلامی، رویدادهای فراوانی ادیبان ایرانی و به تبع آن آثارشان را نیز تحت تأثیر قرار داد و هر کدام از آنان با سبک و سیاق خویش به بازتاب این رویدادها پرداختند، بدین معنا که افزون بر محتوای سرودههای آنان لفظ و گفتارشان نیز متأثر از این جریانات معاصر گردید و حتی عاشقانههای بسیاری از شاعران هم به نوعی تحت تأثیر رویدادهای سیاسی و اجتماعی قرار گرفت. پژوهش حاضر با روش توصیفی و تحلیلی بر آن است تا با نگاهی سبکی به تحلیل اشعار نادر نادرپور از شاعارن معاصر بپردازد. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که در سرودههای نادرپور مؤلفههای سبک فردی وجود دارد: برجسته سازی مفاهیم و مضامین(عمدتاً رمانتیک و شخص)، استفاده از واژه های نشاندار(کاربرد رنگها و عناصر طبیعت به عنوان نماد و سمبل)، استفادة از عناصر بلاغی بکر و تازه که نشانة بدیعپردازی نادر نادرپور است از ویژگیهای بارز سبکی شعر او به شمار میروند که در عین سادگی و روانی بیان شده و به مخاطب عرضه گشتهاست. افزون براین، حسی بودن عناصر بلاغی از دیگر شاخصهای سبکی نادرپور است
One of the ways to recognize the linguistic and thought components of writers and poets is to examine their works from a stylistic point of view. Identifying stylistic elements in literary works leads the audience to the intellectual and linguistic world of the poet and writer. On the other hand, contemporary Iranian poetry underwent many changes and transformations from the coup d'etat of 28 August to the Islamic Revolution, influenced many events of Iranian writers and, consequently, their works, and each of them reflected in its own style and context. These events took place, in the sense that in addition to the content of their poems, their words and speech were also influenced by these contemporary currents, and even the romances of many poets were somehow influenced by political and social events. The present research is a descriptive and analytical method to analyze the poems of Nader Naderpour from contemporary poets with a light look. Findings indicate that in Naderpour's poems there are components of individual style: highlighting concepts and themes (mainly romantic and personal), using labeled words (using colors and elements of nature as a symbol), using pristine rhetorical elements And now that Nader Naderpour is a sign of novelism, they are considered as one of the prominent features of his poetry style, which is expressed in a simple and psychological way and has been presented to the audience. In addition, the sensuality of rhetorical elements is another indicator of Naderpour's style
منابع و مآخذ
-آلبویه لنگرودی، ع. و مدبری، ف. 1392. «بررسی تطبیقی رمانتیسم در اشعار نادر نادرپور و ابوالقاسم شابّی». فصلنامة لسان مبین، دوره 2، شمارة 3: صص 1-27 .
-انوشه، ح. 1376. فرهنگنامة ادب فارسی، تهران: انتشارات سازمان چاپ و انتشارات.
-.ایتن، ی. 1378. عناصر رنگ ایتن، ترجمه بهروز ژاله دوست، تهران: عفاف.
-.براهنی، ر. 1371. طلا در مس، تهران: انتشارات زریاب.
-.بهار، م. .2536 سبکشناسی، جلد 1، تهران: امیرکبیر.
-.بهبهانی، س. 1394. یاد بعضی نفرات، تهران: انتشارات نگاه
-.حقوقی، م. 1386. شعر و شاعران، تهران: انتشارات نگاه
-خاکپور، م. و اکرمی، م. 1389. «رمانتیسم و مضامین آن در شعر معاصر فارسی». فصلنامة علمی پژوهشی کاوش نامه، سال11، شمارة 21: صص2250248.
-.خانمحمدی، م. و خالقی، آ. 1394. «هنجارگریزی در اشعار نادر نادرپور». فصلنامة زبان و ادبیات فارسی سنندج، دورة 7، شمارة 22: صص 31-52.
-.خلج، ر. و پارسا، س. 1394. «نقش تشبیه در بازتاب مضامین رمانتیکی سرودههای نادر نادرپور». فصلنامة سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، دورة8, شمارة3 (پی در پی 29): صص131-111.
-.رؤیایی، ی.1340. «پیوند شعر و زندگی». راهنمای کتاب، شمارة 8: صص 733-738.
-.شریفیان، م. 1390. «روانشناسی درد در شعر نادر نادرپور». نثر پژوهی ادب فارسی (ادب و زبان)، شمارة 27 (پیاپی 24): صص 207 – 226.
-.شفیعی کدکنی، م. 1386صورخیال در شعر فارسی، تهران: نشر آگاه.
-.شفیعی کدکنی، م. 1387. تاریخ ادوار شعر فارسی(از مشروطیت تا سقوط سلطنت)، تهران: انتشارات سخن.
-.علیاکبرزاده، م. 1387. رنگ و تربیت، تهران: انتشارات میشا.
-. فتوحی، م. 1391، سبکشناسی، نظریهها و رویکردها، تهران: نشر سخن.
-.قویمی، م. 1383. آوا و القا، رهیافتی به شعر اخوان ثالث، تهران: هرمس.
-.لنگرودی، ش. 1374. تاریخ تحلیلی شعر نو، جلد1، تهران: نشر مرکز.
-.لوشر، م. 1388. روانشناسی رنگها، ترجمة ویدا ابیزاده، تهران: نشر درسا.
-.نادرپور، ن. 1342.- برگزیده اشعار، تهران: سلسله انتشارات کتابهای جیبی.
-.نادرپور، ن. 1388. مجموعه اشعار، تهران: انتشارات نگاه.
-.نوروزی، ز. و محسنی، ف. 1393. «بررسی سبک شناسانة غزلیات خاقانی شروانی». فصلنامه تخصصی سبک شناسی نظم و نثر فارسی(بهار ادب)، سال 7، شماره 4، شمارة پیاپی26: صص 383-369
-.نیکوبخت، ن. و قاسمزاده. س. 1384. «زمینههای نمادین رنگ در شعر معاصر» (با تکیه و تاکید بر اشعار نیما، سپهری و موسوی گرمارودی). نشریه دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، شمارة 16: صص210-240.
-.همایی، ج. 1373. فنون بلاغت و صناعات ادبی، تهران، نشر هما.
-.یارمحمدی، ل. 1383. گفتمانشناسی رایج و انتقادی، تهران: هرمس.
_||_Sources and references
- Al-Boye Langroudi, A. and Madbari, F. 2012. "A comparative study of romanticism in the poems of Nader Naderpour and Abulqasem Shabbi". Lasan Mobin Quarterly, Volume 2, Number 3: pp. 1-27.
Anousheh, H. 1376. Dictionary of Persian Literature, Tehran: Publications of the Printing and Publishing Organization.
- Iten, Y. 1378. Elements of Etan color, translated by Behrouz Jaleh Dost, Tehran: Afaf.
Brahni, R. 1371. Gold in Copper, Tehran: Zaryab Publications.
- Bahar, M. 2536 Stylistics, Volume 1, Tehran: Amirkabir.
Behbahani, S. 2014. Yad some people, Tehran: Negah Publications
- Haqoqi, M. 2016. Poetry and poets, Tehran: Negah publications
- Khakpour, M. and Akrami, M. 1389. "Romanticism and its themes in contemporary Persian poetry". Kaush Nameh Scientific Research Quarterly, Year 11, Number 21: pp. 2250248.
Khanmohammadi, M. and Khaleghi, A. 2014. "Normatization in Nader Naderpour's poems". Sanandaj Persian Language and Literature Quarterly, Volume 7, Number 22: pp. 31-52.
-. Khalaj, R. and Parsa, S. 2014. "The role of simile in reflecting the romantic themes of Nader Naderpour's poems". Quarterly Journal of Persian Poetry and Prose Stylology (Bahar Adab), Volume 8, Number 3 (29 of 29): pp. 111-131.
-. Rouyaei, 1340. "Link between poetry and life". Book Guide, No. 8: pp. 733-738.
- Sharifian, M. 2013. "Psychology of pain in Nader Naderpour's poetry". Prose study of Persian literature (literature and language), number 27 (series 24): pp. 207-226.
- Shafi'i Kodkani, M. 1386 Sorkhayal in Persian poetry, Tehran: Aghah Publishing.
- Shafi'i Kodkani, M. 1387. The history of the periods of Persian poetry (from constitutionalism to the fall of the monarchy), Tehran: Sokhan Publications.
- Ali Akbarzadeh, M. 2017. Color and Education, Tehran: Misha Publications.
-. Fatuhi, M. 2013, stylistics, theories and approaches, Tehran: Sokhn Publishing House.
Qoimi, M. 2013. Ava and Al-Laqa, an approach to the poetry of the Third Brotherhood, Tehran: Hermes.
Langerudi, sh. 1374. Analytical History of New Poetry, Volume 1, Tehran: Center Publishing.
- Loescher, M. 2008. Psychology of colors, translated by Vida Abizadeh, Tehran: Darsa Publishing.
Naderpour, N. 1342.- Selected Poems, Tehran: Series of Pocket Books Publications.
Naderpour, N. 2018. Collection of poems, Tehran: Negah Publications.
Nowrozi, Z. and Mohseni, F. 2013. "Examination of the style of identification of Khaqani Shervani's sonnets". Specialized Quarterly Journal of Persian Poetry and Prose Stylology (Bahar Adab), Year 7, Number 4, Number 26: pp. 369-383
- Nikobakht, N. and Qasimzadeh. s. 2014. "The symbolic contexts of color in contemporary poetry" (with emphasis on the poems of Nima, Sepehari and Mousavi Garmarodi). Journal of Faculty of Literature and Human Sciences, Shahid Bahonar University of Kerman, No. 16: pp. 210-240.
- Homai, J. 1373. Rhetoric techniques and literary industries, Tehran, Homa Publishing.
Yarmohammadi, L. 1383. Popular and critical discourse theory, Tehran: Hermes.