بررسی تاثیر طول آبشکن برپایداری سنگ چین اطراف آن درقوس رودخانه
محورهای موضوعی : Irrigation and Drainageیاسمین سالمی 1 , علیرضا مسجدی 2
1 -
2 -
کلید واژه: آبشستگی, قوس 180درجه, طول آبشکن, ریپ رپ,
چکیده مقاله :
یکی ازموثرترین عوامل تخریب آبشکن ها آبشستگی موضعی اطراف آنها است.یکی از روش های کنترل آبشستگی در اطراف آبشکن استفاده از سنگ چین است.دراین مطالعه به منظور بررسی تاثیرطول آبشکن برپایداری سنگ چین دراطراف آن،آزمایش هایی دریک فلوم آزمایشگاهی باقوس180درجه ازجنس پلکسی گلاس انجام پذیرفت.دراین تحقیق باقراردادن طول های مختلف آبشکن به همراه سنگ جین دراطراف آن آزمایش هایی انجام شد.آزمایش ها با استفاده ازسنگ چین هایی که دارای سه نوع چگالی های مختلف و با قطرهای متفاوت دریک دبی ثابت درحالت آب زلال انجام شد. درهرآزمایش عمق جریان درشرایط آستانه حرکت وآستانه شکست اندازه گیری و سپس بااستفاده ازداده های بدست آمده روابط موردنظرمحاسبه گردید.نتایج تحقیق نشان داد طول آبشکن بر پایداری سنگ چین ها تاثیر دارد و با افزایش طول آبشکن پایداری سنگ چین ها در هر دو حالت آستانه حرکت و شکست کاهش می یابد.
یکی ازموثرترین عوامل تخریب آبشکنها آبشستگی موضعی اطراف آنها است.یکی از روشهای کنترل آبشستگی در اطراف آبشکن استفاده از سنگچین است.دراین مطالعه بهمنظور بررسی تاثیرطول آبشکن برپایداری سنگچین دراطراف آن،آزمایشهایی دریک فلوم آزمایشگاهی باقوس180درجه ازجنس پلکسیگلاس انجام پذیرفت.دراین تحقیق باقراردادن طولهای مختلف آبشکن به همراه سنگجین دراطراف آن آزمایشهایی انجام شد.آزمایشها با استفاده ازسنگچینهایی که دارای سه نوع چگالیهای مختلف و با قطرهای متفاوت دریک دبی ثابت درحالت آب زلال انجام شد. درهرآزمایش عمق جریان درشرایط آستانه حرکت وآستانه شکست اندازهگیری و سپس بااستفاده ازدادههای بدست آمده روابط موردنظرمحاسبه گردید.نتایج تحقیق نشان داد طول آبشکن بر پایداری سنگچینها تاثیر دارد و با افزایش طول آبشکن پایداری سنگچینها در هر دو حالت آستانه حرکت و شکست کاهش مییابد.
کیخائی، م.، حیدرپور، م. و موسوی، س. ف. (1388). بررسی الگوی پوشش سنگچین در محل احداث گروه پایه های استوانهای در پلها. مجله علوم فنون کشاورزی و منابع طبیعی، شماره13(49)، ص. 29-13.
Chiew, Y.M.and Melville, B.W. (1987). Local scour around bridge piers. Journal of Hydraulic Research, 25(1), pp:15-26.
Melville, B. W.,Van Ballegooy, S., Coleman, S. E. and Barkdoll, B. (2007). Riprap size selectin at wing-wall abutments. ASCE. J. Hydraul. Eng. 133(11), pp:1265-1269.
Pagán-Ortiz, J. E. (1991). Stability of rock riprap for protection at the toe abutments located at the floodplain. Dept. of Transportation Rep.No. FHWA-RD-91-057:125, Federal Highway Administration, Washington,D.C.
Raudkivi, A. J. and Ettema, R. (1983). Clear-water scour at cylindrical piers. Journal of Hydraulic Engineering, ASCE, 109(3), pp: 338-350.
Richardson, E. V. and Davis, S. R. (1995). Evaluating scour at bridges. Hydraulic Engineering circular No. 18 (HEC-18) third edition, FHWA-HI-96-031, Federal Highway. Administration, Washington, D.C.
Simons, D. B. and Lewis, G. L. (1971). Flood protection at bridge crossings. C.S.U. Civil Engineering Rep. No. CER71-72DBS-GL10. prepared for the Wyoming State Highway Dept. in conjunction with the U.S. Dept. of Transportation, Washington, D.C.