اسطوره وارگی مفاهیم زنانه در شعر طاهره صفارزاده
محورهای موضوعی : تربیت بدنی، مدیریت ورزشی، علوم ورزشینسرین گبانچی 1 , عیسی داراب پور 2
1 - گروه زبان و ادبیات فارسی ،دانشگاه پیام نور آبادان، ایران
2 - گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، ایران
کلید واژه: ایزدبانوان, طاهره صفارزاده, اسطوره ی زن, Tahereh Saffarzadeh, myth woman, lord woman,
چکیده مقاله :
شعر یکی از پهناورترین عرصه های تجلّی اسطوره ها و نمادهای زنانه است. در ادبیات معاصر، طاهره صفارزاده در راستای برآورده شدن آرمان های آزادی خواهانه ی خود، از وجود زن برای بارور ساختن سروده هایش بهره برده است. وی زن را نمادی از زایندگی و پرورندگی انسان ها دانسته است؛ به همین دلیل در بیش تر شعرهایش برای او، بُعد اسطوره ای و الهه وار قائل شده است. در این پژوهش مفاهیم آفرینش زن، زنانگی، عشق و احساسات زن و زبان زنانه ی صفارزاده مورد واکاوی قرار گرفته اند. جاودانگی و تکامل وجود اسطوره ای زن درجامه ی الهه هایی همانند مادر اعظم و آناهیتا نمود یافته است. افزون بر این، نمادهای زنانه ی طبیعت همچون زمین(خاک)، آفتاب و ماه و مسأله ی تقدس زنان (مادر مثالی) در چهره ی مادر نیک و مادر دهشتناک مورد بررسی قرار گرفته است؛ هرچند تأثیر ایزدبانوی مادر اعظم، آناهیتا، مادر- زمین و کهن الگوی مادر نیک در سروده های صفارزاده، آشکارتر از دیگر مفاهیم زنانه و اسطوره ای است.
Poem is one of the widest areas of myths presence and feminine symbols. In contemporary literature, Tahereh Saffarzadeh in her approach to freedom conceptualized the existence of woman to enrich her poems. She considered the woman as a symbol of fertility and nurturing human beings. For this reason, in most of her poems, mythical and god-like dimension has been attributed to woman. In this research, the concepts of woman creation, femininity, love, woman emotions and saffarzadeh's feministic language were investigated. Eternity and development of mythic existence of woman underneath of Gods like "greater mother" and "Anahita" have been represented. Moreover, womanish symbols of nature like earth, sun, moon and woman’s holiness issue (Instance mother) in the face of ideal mother and horrid mother were investigated. However the effect of mother goddess of the greater mother, Anahita, mother-earth and the archetype of good mother in Saffarzadeh's poems are more obvious than other mythic and womanish concepts.
_||_