بررسی تحولات و آموزش زنان در کشورهای پر جمعیت جهان (E9)
محورهای موضوعی : جامعه شناسی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، گروه روانشناسی، واحد خوراسگان، ایران
کلید واژه: تحصیل زنان, آموزن زنان, کشورهای E9, Educating women, E9 countries,
چکیده مقاله :
در این مقاله به مطالعاتی که یونیسکو از تجزیه و تحلیل مقایسه ای نه کشور پرجمعیت جهان موسوم به E9 یعنی (بنگلادش، برزیل، چین، مصر، هند، اندونزی، مکزیک، نیجریه و پاکستان) انجام داده پرداخته شده است. تلاش های فزاینده ملی این کشورها پیرامون مطالعاتی انجام گرفت که سند رسمی آن توسط ولفانگ فولمن هماهنگ کننده یونسکو ارائه شده بود. در این سند نقش زنان به عنوان مربیان خانواده، مدرسه، جامعه و در زندگی اداری و اجتماعی در طرح ها و برنامه های آموزشی رشد و توسعه در نظر گرفته شده بود. اطلاعات و داده های آماری نشان داد به جز نیجریه رشد و پیشرفت اساسی در تحصیل و آموزش زنان، در همه مناطق، در حاشیه شهرها و روستاها دیده می شود. همچنین بررسی ها نشان می دهد که سطوح تحصیلی والدین به ویژه مادران نقش تعیین کننده در موقعیت تحصیلی فرزندان بخصوص دختران و تشویق و آموزش پایه و ادامه تحصیل دختران داشته است. در اجرای آموزش همگانی مستمر و مداوم در کشورهای E9 زنان و دختران بسیج شدند تا از توانایی ها، خلاقیت ها و مهارت های آنان در طرح ها و برنامه های آموزشی رشد و توسعه فراگیر بهره گیرند. به طور کلی کشورهای عضو این حقیقت را پذیرفتند که به رغم نگرش های منسوخ و بازدارنده و موانع موجود در برخی کشوها، زنان می بایستی در کانون همه برنامه های اصلاحی جامعه قرار گیرند. این کشورها در برنامه های ابتگاری تحصیل و آموزش زان و دختران دارای مجموععه ای از الگوهای قابل پیروی برای جهانیان هستند.
In this article, the studies conducted by UNESCO from the comparative analysis of the nine most populous countries of the world known as E9 (Bangladesh, Brazil, China, Egypt, India, Indonesia, Mexico, Nigeria and Pakistan) have been discussed. The increasing national efforts of these countries were carried out around a study whose official document was presented by Wolfgang Follmann, the coordinator of UNESCO. In this document, the role of women as educators in the family, school, community, and in administrative and social life was considered in educational plans and programs for growth and development. Statistical information and data showed that, except for Nigeria, the basic growth and progress in education and training of women can be seen in all regions, on the outskirts of cities and villages. Also, the studies show that the educational levels of parents, especially mothers, had a decisive role in the educational status of children, especially girls, and the encouragement and basic education and continuing education of girls. In the implementation of continuous public education in E9 countries, women and girls were mobilized to take advantage of their abilities, creativity and skills in educational plans and programs for inclusive growth and development. In general, the member countries accepted the fact that despite the outdated and inhibiting attitudes and obstacles in some areas, women should be at the center of all reform programs of the society. These countries have a set of models that can be followed for the world in the initial programs of education and training for women and girls.
_||_