بررسی سیمای زن در آثار احمد عزیزی
محورهای موضوعی : هنر و معماری
1 - دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان ، گروه زبان و ادبیات فارسی،
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد انار ،کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی
کلید واژه: Modeling, Contrast, زن, احمد عزیزی, الگوسازی, ایجاد تقابل, Ahmad Azizi, Woman issue,
چکیده مقاله :
احمد عزیزی به دلیل خلق سبک و زبانی نو و مخصوص به خود، آفرینش مضامین وترکیبات مبتکرانه و سرشار بودن آثارش از موضوعات اجتماعی متنوع، در میان شعرایپس از انقلاب، چهره ای شاخص و ممتاز به شمار می آید. یکی از مهمترین موضوعاتاجتماعی مطرح در آثار عزیزی، موضوع زن و مسائل مرتبط با زنان است. هدف اینجستار آن است که با رویکردی توصیفی – تحلیلی به تبیین جنبه های گوناگون اینموضوع در گسترة آثار ادبی منظوم و منثور این شاعر می باشد. بر اساس نتایج اینپژوهش، رویکرد عزیزی به زن از سویی کاملاً متأثّر از عقاید و آموزه های اسلامی،فرهنگ تشیع و ارزشهای انقلابی است و از سوی دیگر جنبۀ تعلیمی دارد؛ یعنی او بابازآفرینی سیما و منزلت زن در جهان نگری و انسان شناسی اسلام و مکتب تشیع، درهیأت جذّاب هنر و تصاویر و تلمیحات شاعرانه، کوشیده است تا نگاه جامعه به زن ونگاه زن به خودش را با تعالیم قرآن، سیرة اهل بیت (علیهم السلام) و ارزشهای انقلاباسلامی منطبق سازد. او برای نیل به این هدف، از دو ابزار آموزشی الگو سازی و ایجادتقابل سود جسته است.
Ahmad Azizi is considered as famous and an excellent poets after revolution era because of his special style, new language, creation of innovative contexts and compounds and rich in various social issues. One of the most important social issues propounded in Azizi’s works was woman and its relevant problems. The aim of authors was to explain various aspects of this subject in flied of versified and prose literal works of the mentioned poet via descriptive- analytical approach. According to the results of this research, Azizi’s view toward woman was completely influenced by Islamic beliefs and instructions, Shiite culture and revolutionary values and in other hand, it included educational aspect; that is he attempted to conform social view toward woman and woman’s view toward herself with Quran trainings , Imamate’s family ( peace be upon him) tradition through recreating the woman’s visage and value in Islam worldview and anthropology and Shiite school, in art interesting aspect and poetical images and allusions. For achieving such an aim, he had used two educational instruments of modeling and creating contrast.
آقا حسینی، حسین و زینب زارع. ( 1389
، فصلنامۀ تخصصی سبک شناسی نظم و نثر فارسی، شمارة 11 « بر اساس کفشهای مکاشفه
.328- صص 309
تحلیل زیبا شناختی ساختار آوایی شعر احمد عزیزی » .( آقا حسینی، حسین و زینب زارع .( 1389
127- فصلنامۀ زبان و ادب پارسی، شمارة 44 ،صص 101 ،« بر اساس کفشهای مکاشفه
کارکردهای هنری و بلاغی کنایه در کفشهای » .( اکبری، منوچهر و صدیقه غلامزاده. ( 1391
370- فصلنامۀ تخصصی سبک شناسی نظم و نثر فارسی، شمارة 15 ،صص 351 « مکاشفه
، پژوهشنامۀ ادب غنایی، شمارة 17 « نگاهی به شعر احمد عزیزی » .( شعبانزاده، مریم .( 1390
148- صص 131
شفیعی کدکنی، محمد رضا .( 1368 ) .موسیقی شعر، تهران :نشر آگاه.
عزیزی، احمد .( 1387 ). قوس غزل) مجموعه آثار؛ غزل(، چاپ اول، تهران :کتاب نیستان.
عزیزی، احمد .( 1387 ). ناودان الماس) مجموعه آثار؛ شعر نو(، چاپ اول، تهران :کتاب نیستان.
عزیزی، احمد .( 1372 ). ملکوت تکلم، چاپ اول، تهران :انتشارات علمی و فرهنگی.
عزیزی،احمد.( 1387 .) طغیان ترانه،چاپ اول، تهران،کتاب نیستان.
عزیزی،احمد .( 1385 ).یک لیوان شطح داغ)مجموعۀ آثار شطح(،چاپ اول، تهران، کتاب نیستان.
روزنامۀ قدس، سوم خرداد . » 1384 ) .گفتگو با احمد عزیزی شاعر معاصر ). « ناطق، خجسته
یاکوبسن، رومن، روندهای بنیادین در دانش زبان، ترجمۀ کورش صفوی.( 1376 ).تهران :هرم.