نقش زنان در بازاریابی کارآفرینانه
محورهای موضوعی : جامعه شناسیسهیلا زرین جوی الوار 1 , احسان عباسپور 2
1 - دانشگاه پیام نور، واحد آبادان، گروه مدیریت، آبادان، ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد آبادان ، گروه مدیریت ، آبادان ، ایران.
کلید واژه: بازاریابی, Women, زنان, کارآفرینی, Marketing, Job – producing,
چکیده مقاله :
در جامعه امروز، زنان نقش مهم ودر حال گسترشی در زمینه کسب و کار دارند. در سالهای اخیر، سهم زنان در کسب و کارهای خصوصی به اندازه کارهای دولتی روند رو به رشدی را طی کرده است. توجه به استعداد و نقش زنان در توسعهی کشورها ضرورت دارد. بسیاری از دولت ها در بحران های اقتصادی توانسته اند با اتخاذ تدابیر و سیاستهایی و یا بهره مندی از نیروی کار زنان بر بحران های جامعه ی خود فایق آیند و در مسیر توسعه موفق شوند.در حال حاضر، زنان در کشور ما، به عنوان نیمی از جامعه نه تنها دیگر خانه نشین نیستند بلکه متقاضیان مهارت دیده و دارای تحصیلات عالیه ای هستند که از این نظر از مردان برتری یافته اند، با توجه به محدودیتهای سرمایه گذاری از سوی دولت، بازاریابی کارآفرینی یکی از مهمترین راه حلهای معضل بیکاری زنان محسوب خواهد بود.
Women, in nowadays society, play an essential and progressive role in business and trading affaires. In recent years, women have occupied private enterprises jobs as much as government –related (public sector) ones, and this has been showed an ongoing and progressive rate. So it is necessary to pay much more attention to the women s, aptitude, innovation, talent and also their roles to develop countries. Many governments, especially in the economic crisis, have overcome their economic difficulties by following some principals and suitable policy besides benefiting from the women roles in generating jobs to efficiently circulating the economic wheels. Nowadays, in our society, Iran, women who composed half of the population are not home – bound members like earlier times but they have been educated and gained higher levels of academic degrees and knowledge in technical affaires. They also volunteer to participate in different fields and domains. Statistics showed that women in Iran have sought greater superiority in job producing than men. In the other side because the government has many investing limitations producing job; marketing is one of the most important solutions to the jobless women and their unemployment problem in Iran.
