سیمای زن در ادبیات معاصر «نیلوفر کبود بوف کور»
محورهای موضوعی : تربیت بدنی، مدیریت ورزشی، علوم ورزشیمحمود جعفری دهقی 1 , نعیمه متوسلی 2
1 - دانشگاه تهران، گروه فرهنگ و زبان های باستان، تهران، ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بوشهر، گروه زبان و ادبیات فارسی، بوشهر، ایران.
کلید واژه: contemporary literature, Fictional literature, زن ایرانی, ادبیات داستانی. ادبیات معاصر, Iranian woman,
چکیده مقاله :
در ادبیات داستانی معاصر، صادق هدایت، یکی از چهره های چند وجهی است.در آثار او، نگرش به زن وبازتاب این عنصر زایای خلقت، سبب شده، وی را زن ستیز قلمداد کنند؛ اما با تعمق در آثارش و با توجهبه مسائل روانشناختی، تربیتی و اجتماعی شخصیت های داستان هایش، شاید دیگر وی زن ستیز معرفینشود. در این مقاله، به بررسی جنبه های ناشناخته ی سیمای زن در آثار این نویسنده پرداخته شده و نتیجهنشان داد که، وی نه تنها زن ستیز نبوده، بلکه با شفقتی خاص به زنان ایرانی می نگریسته است.
In fictional literature, Sedegh Hedayat was one of the multidimensional characters. In his work,he has been considered as an anti-feminine person, because of his attitude toward women- as areflective element of fertility. But by a little contemplation on his work, and the social, educationaland psychological aspects of his character, one might find out that he was not an anti-feminineperson. In the present study, the unknown aspects of women in Hedayat`s works was studied,and concluded that not only was not he an anti-feminine person but also he looked at women by aparticular kindness.
_||_