رابطه ویژگی های شخصیتی و حمایت اجتماعی با رضایت شغلی معلمان زن شهر اهواز
محورهای موضوعی : تربیت بدنی، مدیریت ورزشی، علوم ورزشیپرویز عسکری 1 , فرح نادری 2 , کبرا هیکل 3
1 - استادیارگروه روانشناسی،واحد اهواز،دانشگاه ازاد اسلامی ،اهواز،ایران
2 - استاد گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
3 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
کلید واژه: حمایت اجتماعی, رضایت شغلی, social support, Job satisfaction, personality characteristics, female teachers, معلمان زن, ویژگی های شخصیتی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و حمایت اجتماعی با رضایت شغلی معلمان زن شهر اهواز بود. نمونه ی پژوهش شامل 200 نفر معلمان زن شهر اهواز بودند که به طور تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و با آزمون های ویژگی های شخصیتی، حمایت اجتماعی فیلیپ و رضایت شغلی JDI مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحقیق حاضر از نوع همبستگی بود و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون در سطح معنی داری 05/0< P نشان داد که از لحاظ مؤلفه های وجدانی بودن، برونگرایی و توافق و حمایت اجتماعی با رضایت شغلی ارتباط معناداری وجود دارد، اما از لحاظ مؤلفه های روان نژندی و باز بودن با رضایت شغلی ارتباط معناداری وجود ندارد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between personality traits and social support with job satisfaction of female teachers in Ahvaz city. The research sample consisted of 200 female teachers in Ahvaz city who were randomly selected in a cluster and were evaluated with tests of personality traits, social support of Philip and JDI job satisfaction. The current research was correlational and data analysis using Pearson's correlation method at a significance level of P < 0.05 showed that there is a significant relationship with job satisfaction in terms of the components of conscientiousness, extroversion and agreeableness and social support. , but in terms of the components of neuroticism and openness, there is no significant relationship with job satisfaction.
_||_