اثربخشی موسیقی درمانی با رویکرد مذهبی بر اختلالات رفتاری و اضطراب امتحان دانش آموزان نابینا و کم بینا
محورهای موضوعی : روان شناسی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، گروه روان شناسی، اهواز، ایران.
کلید واژه: اضطراب امتحان, اختلالات رفتاری, test anxiety, behavioral disorders, موسیقی درمانی با رویکرد مذهبی, دان شآموزان نابینا و ک مبینا, Music therapy with religious approach, blind and partially sighted students,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی موسیقی درمانی با رویکرد مذهبی براختلالات رفتاری و اضطراب امتحان دانش آموزان نابینا و کم بینای مقطع ابتداییشهر اهواز صورت گرفته است. حجم نمونه شامل 40 دان شآموز ) 20 دختر و 20پسر( نابینا و ک مبینا بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و به همینمنظور به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. طرحپژوهش از نوع تجربی با روش پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. درابتدا از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد و برای گروه آزمایش به مدت 15جلسه و هر جلسه 30 دقیقه آوای قرآن ارائه شد. برای گردآوری داده ها از آزموناختلال رفتاری راتر و پرسشنامه اضطراب امتحان اهواز استفاده شد. برای تحلیلداده ها از آزمون روش تحلیل واریانس چند متغیری استفاده گردید. نتایج نشانداد که در پایان دوره با آوای موسیقایی قرآن در گروه آزمایش نسبت به گروهکنترل اختلال رفتاری و اضطراب امتحان دانش آموزان نابینا وکم بینا به طور معناداری کاهش یافته بود ( 001 / P رویکرد مذهبی به عنوان درمان مکمل جهت بهبود اختلال رفتاری و اضطرابامتحان دانش آموزان نابینا و کم بینا استفاده کرد.
The purpose of present research was to examine the effectiveness of music therapy with religious approach on behavioral disorders and test anxiety in blind and partially sighted in elementary school students in Ahvaz. The sample consisted of 40 blind and partially sighted students) 20 boy and 20 girls) whom were randomly selected and divided into experiment and control groups. The research was experimental design of pre-test and post-test with a control group. the pre-test was administered for two groups then experimental group received 15 Quran song sessions each for a period of 30 minutes. For collecting data Rotter Behavioral Disorders Test and Ahwaz test Anxiety Inventory were used. Multivariate analysis of variance MANOVA was applied to analyze the obtained data. The results showed that at the end of the training course, in experimental group behavioral disorders and test anxiety were decreased in comparison to the control group (p<0.001). So the research concluded that music therapy with religious approach decreased the behavioral disorders and test anxiety in blind and partially sighted elementary school students and it was suggested the using of music therapy with religious approach along with the other common treatments as a complementary therapy to decrease the mentioned symptoms in blind and partially sighted students.
