سهم هر یک از مقیاس های پایگاه اقتصادی و اجتماعی خانواده در پیش بینی شادکامی دانش آموزان دختر
محورهای موضوعی : تربیت بدنی، مدیریت ورزشی، علوم ورزشی
محمد رضا بیات
1
(
گروه روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
)
عبدالزهرا نعامی
2
(
گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز، ایران.
)
ندا اسماعیلی فر
3
(
گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
)
کلید واژه: شادکامی, happiness, socioeconomic status, پایگاه اقتصادی و اجتماعی خانواده,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی سهم هر یک از ابعاد پایگاه اقتصادی و اجتماعی خانواده در پیشبینی شادکامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه بود. این پژوهش از نوع همبستگی بود که در آن 200نفر از بین کل دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر رودهن، به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب و پرسشنامه های شادکامی آکسفورد و پایگاه اقتصادی و اجتماعی بابایی وهمکاران را تکمیل کردند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که بین ابعاد پایگاه اقتصادی واجتماعی خانواده و شادکامی دانش آموزان رابطه مثبت ومعنادار وجود دارد و پایگاه اقتصادی واجتماعی خانواده می تواند شادکامی دانش آموزان را به طور موثر پیش بینی کند.
The research purpose was to investigate the socioeconomic status’ aspects qouta in predicting thestudents’ happiness. The sample comprised 200 individuals who were selected randomly throughmulti-stage cluster sampling among the high schools of Roudehen city. The acquired data analyzedby Pearson correlation and t-test indicated that the students’ happiness was significantly and positivelycorrelated to the students’ socioeconomic status.
_||_