مقایسه اثربخشی درمان هیپوونتلاسیون و آموزش تنظیم هیجان بر علائم اضطراب زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر
محورهای موضوعی : روان شناسیبهزاد تقی پور 1 , رقیه برزگران 2 , نعمت زالی کره ناب 3
1 - دانشگاه محقق اردبیلی، گروه روان شناسی، اردبیل، ایران.
2 - دانشگاه آزاداسلامی واحد اردبیل، گروه روان شناسی بالینی، اردبیل، ایران.
3 - دانشگاه محقق اردبیلی، گروه روان شناسی، اردبیل، ایران.
کلید واژه: اختلال اضطراب فراگیر, آموزش تنظیم هیجان, درمان هیپوونتیلاسیون, علایم اضطراب,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش مقایسه اثربخشی درمان هیپوونتلاسیون و آموزش تنظیم هیجان بر علائم اضطراب زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر شهر اردبیل بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود که به مراکز جامع سلامت شهر اردبیل در پاییز سال 1398 مراجعه کرده بودند و45 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب، و به طور تصادفی در سه گروه برابر آزمایش و کنترل قرار گرفتند. طرح پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. گروه های آزمایشی درمان هیپوونتیلاسیون (12 جلسه و هر جلسه 17 دقیقه) و آموزش تنظیم هیجان (8 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه) طی 4 هفته تحت مداخله قرار گرفتند. و در این مدت بر گروه کنترل مداخله ی انجام نگرفت. پرسشنامه های علائم اضطراب بک (1986) به عنوان ابزار سنجش مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری در نمرات علائم اضطراب گروه های مداخله و کنترل وجود دارد. هم چنین نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد که درمان هیپووینتلاسیون در مقایسه با آموزش تنظیم هیجان در کاهش علائم اضطراب زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر موثرتر است.
The purpose of this study was to examine the comparison of the effectiveness of hypoventilation therapy and emotion regulation training on anxiety symptoms in women with general anxiety disorder (GAD) in Ardabil. From all patients suffering general anxiety disorder (GAD) who referred to Ardabil Health Comprehensive Centers in Fall 2019, 45 patients were selected through purposive sampling method and were randomly placed into 3 equal experimental and control groups. The Experimental groups exposed to hypoventilation therapy twelve sessions, 17 minutes each and emotion regulation training (8 session 90 minutes each) for 4 weeks, while control group received none. Anxiety Beck (1986) Questionnaires were used as the study instrument. Data were analyzed by using analysis of covariance(ANCOVA). The results showed that there were significant differences in anxiety symptoms scores of the experimental and the control groups. Results of the follow-up test indicated that comparing to emption regulation training the hypoventilation therapy were more effective in reducing anxiety symptoms of women with general anxiety disorder.
- کاویانی، حسین، موسوی، اشرف السادات. (1387). ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اضطراب بک در طبقات سنی و جنسی جمعیت ایرانی. مجله دانشکده پزشکی، 66: 140-136.
- American psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM_V). Fifth Edition. Arlington, VA, American Psychiatric Association,1(2), 189-235.
- Beack, A.T., Epstein, N., Brown, G & Steer, R.A. (1988). An inventory for measuring clinical anxiety: Psychometric properties. Journal Consult Clinical Psychology, 56(6), 893-897.
- Desatnik, A., Bel-Bahar, T., Nolte, T., Crowley, M., Fonagy, P., & Fearon, P. (2017). Emotion regulation in adolescents: An ERP study. Biology Psychology, 129, 52-61. DOI: 10.1016/J.biopsycho.2017.08.001.
- Fernandez, K.C., Jazaieri, H. & Gross, J.J. (2016). Emotion regulation: A trans diagnostic perspective on a new RDOC domain. Cognitive Therapy and Research, 40(30), 426-440.
- Garnefski, N., & Kraaij, V. (2016). Specificity of relations between adolescents cognitive emotion regulation strategies and symptoms of depression and anxiety. Cognitive Emotion, 32(7), 1-8.
- Gay, Y.P., Zhang, S.M., Wei, G., Dong, W., & Deng, G.H. (2017). Relationship between cognitive emotion regulation, social support, resilience and acute stress responses in chinese soldiers: Exploring multiple mediation model. Journal of Psychiatry Research, 1(1), 71-78.
- Gross, J.J. (2002). Emotion Regulation affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39(3), 281-291.
- Gorman, J.M., Kent, J., Sullivan, G.M., & Coplan, J.D. (2000). Neuroanatomical hypothesis of panic disorder, revised. American Journal Psychiatry, 157, 493-505.
- Gross, J.J. (2015). Emotion Regulation: current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26(1), 1-26.
- Kim, S.R., & Lee, S.M. (2017). Resilient college student in school to-work transition. International Journal of Stress Management, 51(2), 214-227.
- Kim, S., Wollburg, E., & Roth, W.T. (2012). Opposing breathing therapies for panic disorder: a randomized controlled trial of lowering vs raising end-tidal Pco2. Journal clinical psychiatry, 73, 931-939.
- Khosla, M. (2017). Resilience and Heath: Implications for Interventions and policy making. Journal of National Academy of Psychology, 63(3), 233-240.
- Meuret, A.E., Ritz, T., Wilhelm, F.H., Roth, W.T., & Rosenfield, D. (2018). Hypoventilation Therapy alleviates panic by repeated induction of dyspnea. Journal Biological psychiatry: cognitive neuroscience and neuroimaging, 3(6), 539-546.
- Meuret, A.E., Kroll, J., & Ritz, T. (2017). Panic disorder comorbidity with medical and treatment implications.Annual Reviews clinical Psychology, 13, 209-240.
- Muller-Pinzler, L., Gazzola, V., Keysers, C., Sommer, J., Jansen, A., Frassle, S., & Krach, S. (2015). Neural path wav of embarrassment and their modulation by social anxiety. Neuroimage. 119(1), 252-261.
- Newman, M.G., Castonguay, L.G., Nordberg, S.S., Borkovee, T.D., & Fisher, A.J. (2008). An open trial of integrative therapy for generalized anxiety disorder. Psychotherapy, 45, 135-147.
- Peter, J., Lawarence, D.C., Murayman, K., & Creswell, C. (2019). Systematic review and meta-analysis: Anxiety and depression disorder in off spring of parents with anxiety disorder. Journal American Academic children Adolescence Psychiatry, 58(1), 46-60.
- Rygh, J. I., & Sanderson, W. C. (2004). Treting generalized anxity disorder: Evidenced-based strategies. Tools, and techniques. New York, Guliford press.
- Rubin-Falcone, H., Weber, J., Kishon, R., Ochsner., Delaparte, L., Dore, B., Zanderigo, F., Oquendo, M.A., Mann, J.J., & Miller, J.M. (2018). Longitudinal effect of cognitive behavioral therapy for depression on the neural correlates of emotion regulation. Journal of Psychiatry Research, 271(4), 82-90.
- Tusiani-Eng, P., & Yemons, K. (2018). Borderline Personality Disorder: Barriers to Borderline Personality Disorder Treatment and Opportunities for Advocacy. Psychiatric Clinics of North America, 41(4), 695-709.
- Tunnel, N.C., Ritz, T., Wilhelm, F.H., Roth, W.T & Meuret, A.E. (2020). Habituation or vormalization? Experiential and respiratory recovery from voluntary Hyperventilation in treated versus untreated patients with disorder panic. Journal Behavior Therapy, DOI: 10.1016/j.beth.2020.03.003.
- Wang, S.M., Lee, H.K., Kweon, Y.S., Lee, C.T., Chae, J.H., Kim., J.J., & Lee, K.U. (2016). Effevt of emotion regulation training in patients with panic disorder: Evidenced by heart rate variability measures. Journal of General Hospital Psychiatry, 40(3), 68-73.
- Zvolensky, M.J., Paulus, D.J., Bakhshaie, J., Garza, M., Manning, K., Lemaire, C., Reitzel, L.R., Smith, L.J., & Ochoa-Perez, M. (2018). Anxiety sensitivity and age: Roles in understanding subjective social status among Low income adult latinos in primary care. Journal of Immigrant and Minority Health, 20(3), 635-640.
_||_