ادله ی قرآنی و روایی ساخت بنا بر قبور پیشوایان دین
محورهای موضوعی : فقه و تاریخ تمدّنمرضیه پورکریمی 1 , جمشید معصومی 2
1 - دانشجوی دکتری گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
2 - استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
کلید واژه: قبور, بنا برقبور, پیشوایان دین, بنا,
چکیده مقاله :
چکیده آیین اسلام ، آیینی ابدی و جاودانی است و تا روز قیامت آیین هدایت برای انسانها می باشد .نسلهایی که پس از هزاران سال می آیند،باید به اصالت آن اذعان کنند. لذا برای تامین این هدف باید پیوسته تمام آثار و نشانه های صاحب رسالت ازجمله حرمها و قبور ائمه معصومین علیهم السلام را حفظ کنیم و از این طریق گامی در راه بقاء دین در اعصار آینده برداریم. گروهی همچون وهابیت که سعی در ویران کردن نشانه های آثار رسالت و خاندان عصمت را دارند، در واقع مبارزه با مظاهر اسلام و اصالت رسالت پیامبر( صلی الله علیه و اله و سلم ) را نشانه گرفته اند. در این مقاله سعی شده است که ساخت بناء بر قبور پیشوایان دین و باز سازی و حفظ آن اثاراز نگاه قرآن و روایات بررسی شود. در بررسی آیات و روایات مربوطه مشخص می شود که ساختن مسجد بر مزار اولیای الهی ریشه قرانی دارد ( کهف / 21) و تحت عنوان تعظیم شعائرالله قرار می گیردو ساخت بنا و تعمیر و ترمیم ان پیروی عملی از رسول خدا و اهل بیت عصمت و طهارت می باشد چنانکه حضرت زهرا ( سلام الله علیها) هر سال قبر حمزه عموی پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم) را ترمیم و اصلاح می کرد تا از بین نرود. لذا بناء بر قبور انبیاء و ائمه علیهم السلام و صالحین نه در کتاب و نه در سنت و نه در عمل مسلمین منع شرعی برای آن ثابت نشده است و در فقه تشیع استحباب هم دارد .کلید واژه ها: بناء، قبور، بناء بر قبور، پیشوایان دین *رشته الهیات و معارف اسلامی، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران**استادیار، رشته الهیات و معارف اسلامی، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران