بررسی وجوه اشتراک و افتراق جمشید و یمه در شاهنامه و اوستا
محورهای موضوعی : فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (شهر ری)، گروه زبان و ادبیّات فارسی، تهران، ایران
و عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان، واحد لنگرود، دانشگاه آزاد اسلامی، لنگرود، ایران
کلید واژه: اسطوره, شاهنامه, حماسه, اوستا, جمشید, god, Myth, Shahnameh, king, epic, Avesta, similarities, differences, وداها, اشتراک, افتراق, mashid, the Vedas,
چکیده مقاله :
جمشید یکی از ایزدان کهن هندوایرانی است که در وداها، اوستا و شاهنامه به صورتهای مختلف نمودار شده است. این شخصیّت کهن اساطیری در تحول تدریجی خود از عالم اسطوره وارد جرگة حماسه شده و از مرتبة خدایی نزول کرده و بهصورت یکی از شاهان بزرگ در اوستا و شاهنامه درآمده است. داستان زندگی جمشید در اوستا، به اصل اسطورهای خود نزدیکتر است و در شاهنامه، بهواسطة تأثیر ناقلان مسلمان، تفکّرات دینی و مذهبی خود شاعر، هماهنگی با خرد و اعتقاد جامعه، از صبغة حماسی بیشتری برخوردار است. با بررسی ابعاد شخصیّتی جمشید در وداها، اوستا و شاهنامه میتوان به نحوة تحوّل و وجوه اشتراک و افتراق او در آثار مذکور پی برد.
Jamshid is one of the ancient Indian-Iranian gods, whose name has appeared in the Vedas, Shahnameh, and Avesta. This ancient mythical character has gradually changed to an epic character; he has descended from the rank of gods to the form of a great king in Shahnameh and Avesta. The story of Jamshid in Avesta is closer to its original myth. In Shahnameh, the character is more epic due to the influence of Muslim narrators, the poet’s religious beliefs, and coordination with the social beliefs and ideas. Studying the different aspects of this character can help understand the development process and find out the similarities and differences in the mentioned works.
_||_