بررسی شخصیتهای قهرمان و ضدقهرمان در چند اثر داستانی دهههای هفتاد و هشتاد
محورهای موضوعی : ادبیات فارسیلیلا کریم پور 1 , محمدرضا اسعد 2 , محسن ایزدیار 3 , سمیرا کریم پور 4
1 - کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، ایران، اراک.
2 - عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، ایران، اراک.
3 - عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، ایران، اراک.
4 - کارشناس ارشد پژوهش هنر
کلید واژه: character, The hero, the hero character, character is the protagonist, the main character, purpose, ShkhsytPrdazy, ArtbatGyry with ShkhsytHa and alienation,
چکیده مقاله :
قهرمان داستان و شخصیت مقابل او در چهار اثر متعلق به دهه دهه ها 70 و 80 چراغ ها را خاموش می کنم اثر زویا پیرزاد، انگار گفته بودی لیلی اثر سپیده شاملو، نیمه غایب از حسین سناپور و هم نوایی شبانه ارکستر چوب ها از رضا قاسمی. هدف اصلی این پژوهش مشخص کردن این موضوع است که آیا رمان های ذکر شده واقعیت های دهه هفتاد و هشتاد را منعکس می کنند یا خیر؟ این پژوهش، با بررسی دقیق مفهوم قهرمان داستان و شخصیت مقابل آن، رقیب شخصیت اول، شخصیت اصلی و هدف های آن ها و مطالعه شرایط اجتماعی دهه هفتاد و هشتاد و ارتباطی که خواننده با شخصیت اول داستان برقرار می کند مشخص می کند که آثار نامبرده تصویر واضحی از واقعیت های اواخر دهه هفتاد و دهه هشتاد ترسیم می کنند. انتشار مداوم این رمان ها هم چنین بیان گر محبوبیت انکار ناشدنی آن ها و ارتباط گیری خواننده با قهرمانان و در نتیجه شناخت نگارش و شخصیت پردازی موفقیت آمیز نویسندگان از قهرمانان و رقیبان داستان هایشان است. روش پژوهش روشی توصیفی تحلیلی است که عمدتا به منابع آکادمیک منتشر شده متصل می باشند.
The protagonist and the character of his four decades of the 70 and 80 "off ChraghHa this regard" by Zoya Pirzad, "if you said Lily" by Dawn Shamloo, "missing half" of Hossein Sanapour and "HmNvayy night ChvbHa Orchestra" by Reza Ghasemi. The main objective of this study was to determine whether RmanHay listed reflect the realities of the seventies and eighties virgin or not? This research, careful examination of the protagonist and the character of its rival, the protagonist, the main character and HdfHay them and study the social conditions of the seventies and eighties and communication with the protagonist the reader establish specific emphasis My that his works portray a clear picture of the realities late seventies and eighties addressing. This continuous release RmanHa ByanGr also undeniable popularity with the heroes and thus recognize them and ArtbatGyry reader has been successfully writing and writers of champions and contenders ShkhsytPrdazy is DastanHayshan. TvsyfyThlyly way academic research is mainly published sources connected to an important loss.
منابع و ماخذ
1 ـ اگری، لاجوس. فن نمایشنامهنویسی. ترجمه مهدی فروغ، تهران: نشرنگاه، 1392.
2 ـ پیرزاد، زویا. چراغها را من خاموش میکنم. تهران: نشر مرکز، 1385.
3 ـ سناپور، حسن. نیمه غایب. تهران: نشر چشمه، 1379.
4 ـ شاملو، سپیده. انگار گفته بودی لیلی. تهران: نشر مرکز، 1380.
5 ـ قاسمی، رضا. همنوایی شبانه ارکستر چوبها. تهران: نشر ورجاوند، 1381.
6 ـ مک کی، رابرت. داستان سبک و ساختار. ترجمه محمد گذر آبادی، تهران: نشر هرمس،1394.
7 ـ ملویل، هرمان. موبی دیک. ترجمه: پرویز داریوش، تهران: انتشارات امیر کبیر، 1335.
8 ـ یوسفی، هادی؛ مدبری، هادی. ضد قهرمان در شاهنامه ایران. تهران: نشر پژوهش گویا، 1386.
مقالات
9 ـ حسینی سروری، نجمه. «نیمه غایب و بازنمایی جدال سنت و تجدد در ایران دهه شصت» مجله: پژوهشنامه نفد ادبی شماره یک، دوره دوم، 1392(از 97 تا 116)
مجلات
10 ـ مجله سلانی سلامانه، شماره 19، 26 تیرماه 1394
منابع خارجی
11 ـ Egri, Lagos, The Art of Dramatic Writing: Its Basis in the, 1960
12 ـ Creative Interpretation of Human Motives. A Touchstone Book, Simon &
Schuster, N. Y
13 ـ. Baldick, Chris, The Concise Oxford Dictionary of Literary Terms. Oxford University Press, N.Y. 2001,
14 ـ McKee, Robert, Story: Substance, Structure, Style, and the Principles of Screenwriting. Methuen, London. , 1999
15 ـ Vogler, Christopher, 1999, The Writer’s Journey: Mythic Structure for Storytellers and Screenwriters. Pan Books, MacMillan Publishers Ltd, London.
منابع اینترنتی
_||_