بررسی اسلوب داستانپردازی و ساختار روایی مثنویهای خلدبرین، ناظر و منظور و فرهاد و شیرین وحشی بافقی و تطبیق آن با معیارهای داستانپردازی ادب معاصر
محورهای موضوعی : ادبیات فارسیمعصومه اسدزاده 1 , فرهاد فلاحت خواه 2 , نجیبه هنرور 3
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران
3 - استادیارگروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران.
کلید واژه: وحشی بافقی, ناظر و منظور, خلد برین, داستان پردازی, فرهاد و شیرین,
چکیده مقاله :
در این پژوهش، ضمن تعاریف جامع و روشن از عناصر داستانی، به شیوهی توصیفی-تحلیلی به بررسی شیوة داستانپردازی و ساختار روایی مثنویهای خلدبرین، ناظر و منظور و فرهاد و شیرین وحشی بافقی و تطبیق آن با معیارهای داستانپردازی ادب معاصر پرداخته شده است . یافتههای پژوهش نشان میدهد در آثار وحشی، عناصر داستانی در خدمت پیشبرد داستانها به کار گرفته شدهاند و طرحی مبتنی بر روابط علی، آنها را از آغاز تا پایان، استحکام میبخشد. از این رو سلسله منظم حوادث و روابط علی و معلولی بین آنها، خواننده را ترغیب به ادامه داستان میکند؛ وحشی بافقی در سرودن فرهاد و شیرین به کیفیت عناصر و انسجام آن بیشتر از منظومههای دیگر نظر داشته است. در بررسی شیوة داستانپردازی، کیفیت بهرهگیری از عناصری چون: طرح، شخصیتپردازی، مناظره و گفتگو، زاویه دید، درونمایه و در ساختار روایی، ابزارهایی چون: توصیف، تغییر در زاویه دید، کشمکش، گرهافکنی، تنوع در گفتگو، صحنهپردازی و شیوههایی از این نوع، از دیدگاه داستان پرداری معاصر مورد بررسی است.
In this research, in addition to comprehensive and clear definitions of story elements, in a descriptive-analytical way, "examining the style of storytelling and the narrative structure of the Masnavis of Khaldbarin, Nazer, Manzoor, Farhad, and Shirin Vahshi Bafghi and comparing it with the standards of contemporary literature" . The findings of the research show that in the wild works, story elements are used to advance the stories, and a design based on causal relationships strengthens them from the beginning to the end. Therefore, the orderly series of events and causal relationships between them encourage the reader to continue the story; In composing Farhad and Shirin, Vahshey Bafghi paid more attention to the quality of elements and its coherence than other poems. In examining the style of storytelling, the quality of using elements such as: plot, characterization, debate and conversation, point of view, theme, and in the narrative structure, tools such as: description, change in point of view, conflict, knotting, diversity in dialogue, staging and methods of This type is examined from the point of view of contemporary storytelling.
_||_