جنبه های زیبایی شناختی اسطوره ( در ذهن و زبان مهدی اخوان ثالث («م ـ امید») )
محورهای موضوعی : ادبیات فارسیمحسن قربانزاده 1 , محمدرضا شاد منامن 2 , امیر آریان 3 , مهدی ماحوزی 4
1 - دانشگاه آزاد تنکابن
2 - استادیار واحد خلخال
3 - دانشیار واحد زنجان
4 - استاد راهنما
کلید واژه: ذهن و زبان, فردوسی, اسطوره, اخوان, زیباشناسی,
چکیده مقاله :
اخوان ثالث با درکی از تاریخ ایران باستان و شاهنامه فردوسی در حماسه ها و اسطوره ها و روایات اساطیری با ذهن و زبان خود و گاه از نظامی در بزم و از عطار و مولانا، سعدی و حافظ در عشق و عرفان بازسازی می کند. و از ناصرخسرو و اقبال و نیما در بیداری و شهاب الدین سهروردی در پیوند با حکمت و عرفان یا اسطوره های ایران باستان با ادبیات خود اسطوره ها را به زیبایی روایت می کند. با استفاده از آثار اخوان و سایر منابع به این نتیجه رسیدیم که مهمترین هدف اخوان در آثارش بیداری اقشار جامعه بوده است. به سؤال اصلی پژوهش پاسخ داده شده است که زیباییشناسی در اسطورهشناسی اشعار، ذهن و زبان اخوان چه جایگاهی دارد؟ ما به این نتیجه رسیده ایم. اخوان در تاریخ باستان ایران بیشتر تحت تأثیر شاهنامه فردوسی بوده است، اما با اندیشه فردوسی ناب تفاوت ظریف و اساسی وجود دارد که فردوسی اسطورههایی نقل میکند اما در اعتقاد راسخ خود خللی وارد نمیکند. .
The Third Brotherhood, with an understanding of the history of ancient Iran and Ferdowsi's Shahnameh in epics, myths and mythical narrations, reconstructs with its mind and language, and sometimes from Nezami in Bazm and from Attar and Rumi, Saadi and Hafez in love and mysticism and from Naser Khosrow and Iqbal and Nima in Awakening and Shahabuddin Suhrawardi in connection with wisdom and mysticism or myths of ancient Iran with his own literature beautifully narrates the myths.Using the works of the Brotherhood and other sources, we came to the conclusion that the most important goal of the Brotherhood in its works has been to awaken the sections of society. The main question of the research has been answered: what is the place of "aesthetics" in the mythology of the poems, mind and language of the Brotherhood? We have reached this conclusion. The Brotherhood has been more influenced by the Shahnameh of Ferdowsi in the ancient history of Iran.But there is a subtle and fundamental difference with the idea of 'pure Ferdowsi', in which Ferdowsi quotes myths but does not interfere with his firm belief. Be ....
_||_