بررسی الهامات و القائات در تذکرةالاولیاء عطّار نیشابوری از منظر عرفانی
محورهای موضوعی : عرفان اسلامیعظیم محمدنژاد 1 , علی رمضانی 2 , نرگس اصغری گوار 3
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران.
2 - استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران.نویسندة مسئول:
a-ramazani@iu-ahar.ac.ir
3 - استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران.
کلید واژه: الهام, القاء, قلب, HEART, خواطر, تذکرةالاولیاء, Inspirations, Inductions, khavᾱter, Tazkiratel al- Awliya,
چکیده مقاله :
آفرینش انسان بهگونهای است که بر مبنای حرکت جوهری و اشتدادی خود، به مرتبهای دست مییابد که مستعد دریافت الهامات الهی یا القائات شیطانی و انواع خطورات گردد. خواطر بر دو نوع بوده که دستهای الهی است و از جانب خداوند بر قلب آدمی واردمیگردد و آن را الهام نامند و دستهای نیز از جانب شیطان بر قلب انسان فرود میآید که القاء نامند. گاهی الهامات الهی باواسطه و گاهی نیز بدون واسطه صورت می پذیرد. یکی از واسطه های الهام ملائکه هستند. نقطه مقابل الهام، القاء میباشد که از جانب شیطان صورت میپذیرد. تذکرة الاولیاء، کتابی عرفانی در شرح احوال بزرگان اولیاء، نوشته شیخ فریدالدّین محمّد عطّار نیشابوری است. روش تحقیق این پژوهش، تحلیلی – توصیفی می باشد. چون موضوع این مقاله برای اولین بار ارائه می شود از این لحاظ حائز اهمیت است. درکتاب تذکرة الاولیاء الهامات بیشتر از القائات بوده و اکثراً از طریق شنیداری صورت گرفته است. نویسندگان در این مقاله درصدد آن هستند که نمونههایی از الهامات و القائات را از کتاب تذکرة الاولیاء مورد بحث و بررسی قراردهند.
Based on his substantial and intensified motion, man is created in such a way that he attains a level that is prone to receiving divine inspirations or evil inductions and all kinds of dangers. "khavᾱter" are of two types, which are divine categories and enter the human heart from God, which is called "inspiration", and a category descends from the devil into the human heart, which is called "induction". Sometimes divine inspirations are mediated and sometimes unmediated. The mediators of inspiration are called the angels. The opposite of inspiration is induction by the devil. Tazkirat al-Awliya is a mystical work on the biography of the great saints, written by Sheikh Farid al-Din Muhammad Attar Neyshabouri. The research method of this essay is analytical-descriptive. Because the subject of this article is presented for the first time, it is important in this regard. In the book Tazkirat al-Awliya ', the inspirations are more than the instincts and are mostly done by listening. In this article, the authors try to discuss examples of inspirations and inductions from the book Tazkirat al-Awliya.
_||_