جلوههایی از بهرهگیری مضامین ومفاهیم عرفانی درکتب فارسی عمومی
محورهای موضوعی : عرفان اسلامیسمیرا شیخ علیا لواسانی 1 , علیرضا صالحی 2 , محمد نوریان 3
1 - دانشجوی دکتری زبان وادبیات فارسی، واحدتهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران.
2 - استادیارگروه زبان وادبیات فارسی، واحدتهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران. نویسندۀ مسئول: salehi.iau@gmail.com
3 - دانشیار گروه زبان وادبیات فارسی، واحدتهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران.
کلید واژه: عرفان, محتوا, mysticism, Content, برنامهریزی درسی, فارسی عمومی, Curriculum planning, general Persian,
چکیده مقاله :
درس فارسی عمومی ازجمله دروس مهمی است که نقش بسزایی در افزایش دانش ادبی و مهارت های زبانی و نگارشی و نیز آشنایی دانشجویان با مفاخر بزرگ فرهنگی و ادبی کشور دارد و براساس اهمیت وضرورت توجه به آن، با رویکردهای مختلف نقد و پژوهش وتحلیل های مختلفی بر فرم، ساختار، موضوع، مضمون و محتوای آن صورت گرفته است. نگارندگان دراین جستار، با روش توصیفی-تحلیلی، به بررسی جلوه هایی از بهره گیری از مضامین و مفاهیم عرفانی در چند کتب فارسی عمومی می پردازد تا نشان دهند چه اندازه در این موضوع به اهداف برنامه ریزی درسی نزدیک شده و چه تاثیری درآموزش فرهنگ و ادبیات فارسی دارد. نتایج نشان می دهد مضامین عرفانی (اعم از نظم ونثر) علاوه بر اینکه چاشنی زیبا و جذابی به لحاظ هنری در درس فارسی عمومی دارد، به لحاظ عاطفی و تلطیف افکار و تزکیه نفس، بر روح و روان مخاطبان تأثیری مثبت داشته و مدرس آن را در رسیدن به اهداف عالیه آموزش زبان و ادب فارسی و گستردگی اندیشه مخاطبان و معرفی بزرگان فرهنگ وادبیات وعرفان ایرانی واسلامی، یاری خواهدکرد.
The general Persian course is one of the courses with general importance that plays a significant role in increasing literary knowledge and writing skills as well as familiarizing students with the great cultural and literary heritage of the country. Many researches on its structure, topic, theme and content have been done yet. The teaching of mystical ideas in general Persian textbooks shows that it has important and valuable effects in teaching Persian culture and literature. The authors of this essay, with a descriptive-analytical method, examine the manifestations of the use of mystical themes and concepts in several general Persian textbooks, to show you how much they approach the goals of lesson planning in this subject and what effect it has on the teaching of Persian culture and literature. The results show that mystical themes (generally In addition to the fact that it has a beautiful and attractive flavor in terms of art in the general Persian lesson, it has a positive effect on the soul and spirit of the audience in terms of emotion and refinement of thoughts and self-cultivation, and its teacher achieves the lofty goals of teaching the Persian language and literature and expanding the audience's thinking and introducing the greats of literature and culture. Iranian and Islamic mystics will help.
_||_