انسان کامل از دیدگاه قونوی
محورهای موضوعی : عرفان اسلامیفاطمه فتحی مقدم 1 , مهدی کهنوجی 2 , محمد جواد رودگر 3
1 - دانشجوی دکتری عرفان اسلامی و اندیشههای امام خمینی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2 - استادیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره).
3 - دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
کلید واژه: انسان کامل, انسان, عرفان اسلامی, قونوی, خاتم ولایت,
چکیده مقاله :
شناخت انسان و توجه به ابعاد وجودی او، همواره مورد توجه همة علما و عرفا بوده است. یکی از عرفایی که به بررسی عرفانی انسان کامل پرداخته است قونوی است. از خصایص قونوی آن است که علاوه بر فهم عمیق مقاصد ابنعربی، به جهت دارا بودن از قدرت فلسفی و عقلانی بالا، توانسته عرفان نظری را به لحاظ مقام اثبات به طور منسجم و در ساختاری علمی و فنی ارائه کند و با ناظر بودن به فلسفه و همانند آن، موضوع و مبادی و مسائل عرفان نظری را تبیین نماید و سعی کرده دغدغههای یک فیلسوف را در عرفان پاسخ دهد. او همانند ابنعربی هرگز از شهودات خود دست نکشیده است لکن با قدرت علمی و فلسفی خود توانست، تبیین علمی و فلسفی از مشاهدات خود ارائه و آنها را با نظر فلاسفه تطبیق و سپس داوری نماید. او نیز به سان دیگر عرفا به این نتیجه دست یافت که انسان تنها مظهر از مظاهر حق است که انگونه که حق میخواهد او را مظهریت میکند. در اندیشه او انسان تلفیقی از نفس و بدن است،نفس انسانی جوهری بسیط و مجرد است که اصالت با اوست. در این مقاله که به روش توصیفی تحلیلی است به بررسی عرفان فلسفی قونوی میپردازیم و به دنبال تببین این مسئله هستیم که انسان کامل از دیدگاه قونوی کیست و چه ویژگیهایی دارد.
_||_