آسیبشناسی مبنایی، روششناختی و غایی تفسیر عرفانی قرآن کریم
محورهای موضوعی : عرفان اسلامی
1 - استادیار گروه الهیات(علوم قرآن و حدیث)، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. mirsafy@yahoo.com
کلید واژه: تفسیر, عرفان, تصوف, تفسیر عرفانی, mysticism, Sufism, pathology, آسیبشناسی, interpretation, mystical interpretation,
چکیده مقاله :
در طول تاریخ جریان تفسیری صوفیانه و عرفانی از یک سو به منظور پاسخ به نیازهای شناختی و معرفتی مخاطبان و اهتمام نسبت به جنبههای تربیتی، اخلاقی و معنوی آن مورد توجه و اهتمام مفسران قرآن کریم قرارگرفته، و از سوی دیگر به جهت وجود انحرافاتی در تأویلات عرفانی، مخالفانی هم داشته و در حوزه های مبنایی، روش شناختی و غایی دارای آسیب هایی است. هدف از این پژوهش شناسایی، تحلیل و بررسی آسیب های حوزه مبنایی، روش شناختی و غایی تفسیر عرفانی قرآن کریم می باشد. این پژوهش از نظر هدف، پژوهش کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها، یک پژوهش کیفی است. از نظر روش پژوهش نیز توصیفی - تحلیلی می باشد.از یافته های این پژوهش می توان به منظور کاربست در نگارش تفاسیر عرفانی و بیان منظور و مقصود خداوند متعال از آیات با رویکرد تربیتی و شناختی در جهت اعتلای اخلاق و تربیت مخاطبان قرآن کریم بهره جست.
Throughout history, Sufi and mystical interpretive currents on the one hand to respond to the cognitive and epistemological needs of the audience and attention to its moral, educational and spiritual aspects have been considered by the commentators of the Holy Quran, and on the other hand due to the existence Deviations in mystical interpretations have their opponents and have damages in the basic, methodological and final domains. The purpose of this study is to identify, analyze and investigate the damages of the basic, methodological and final areas of mystical interpretation of the Holy Quran. This research is an applied research in terms of purpose and a qualitative research in terms of data collection. In terms of research method, it is descriptive-analytical. The findings of this study can be used for the purpose of writing mystical commentaries and expressing the meaning and purpose of God Almighty verses with an educational and cognitive approach to promote morality and educate the audience of the Holy Quran.
_||_