«نقش عناصر طبیعت و نمادپردازی در عرفان و هنر اسلامی»
محورهای موضوعی : عرفان اسلامیمجید شهبازی 1 , قاسم میرزایی 2 , محمد محمدی کیا 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، استادیار گروه مهندسی معماری، زنجان، ایران
2 - دانشگاه ازاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات زنجان، گروه مهندسی معماری، زنجان، ایران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، گروه مهندسی معماری، تبریز، ایران
کلید واژه: عناصر طبیعت, هنر اسلامی, نمادپردازی, نماد,
چکیده مقاله :
هنر اسلامی دارای گنجینه عظیمی از معانی عمیق عرفانی و حکمت الهی است؛ زیرا این هنر ریشه در بنیانهای ژرف تفکری معنوی و الهی دارد. این هنر، گاه با خلق صورتهای جدید و گاه با بهره گیری از تصاویر و فرمهای هنری گذشته همچون ایران باستان و ایران قبل از اسلام و با نگرش و معنا بخشی مجدد به آنها به پی ریزی فرهنگی بس غنی و شکوفا در تمدن اسلامی پرداخت. متاسفانه ما در بررسی « هنر اسلامی» شاهد گستره وسیعی ای از نگرشها و رویکردهای تاریخی در قالب « تاریخ هنر» بودهایم و جای خالی نگرشهایی عمیق تر با نگاهی فلسفی به این هنر در بستر رویکردهای فلسفی به هنر قابل مشاهده است. در واقع تعمق در جنبه درونی این هنر و زبان رمزگونه و لسان تمثیلی آن که حاوی بنیانهایی متافیزیکی و عرفانی بوده ضرورتی انکار ناپذیر است و کاستی های فراوانی در این زمینه همچنان در محافل دانشگاهی مشاهده می شود. در این مقاله به بررسی معنای نمادین و رمزگونه این هنر پرداخته و چرایی لزوم وجود چنین لسانی را برای این هنر مورد بررسی قرار میدهیم. سپس به معنای نمادین برخی نقوش، تصاویر و همچنین تاثیر عناصر طبیعت در هنر اسلامی خواهیم پرداخت و در کنار این عناصر، برخی بنیانهای عرفانی و متافیزیکی این هنر را بررسی میکنیم.
Islamic art has great treasures of the deep mystical meaning and divine wisdom, rooted in deep thought and spiritualfoundations of art, because it is divineThe art when creating new ways and sometimes using images and art forms of past, such as ancient Iran and pre-Islamic Iran. Unfortunately, when investigating the "Islamic Art", a wide range of attitudes andapproaches to historical controls in the form of "art history" is seen, and instead a look at the empty deeper philosophical attitude to the arts in thecontext of philosophical approaches to art is visible In fact, meditation on the inner aspect of the art and codified language, and language, metaphysical and mystical allegory that contains the necessaryfoundations is undeniable and frequency of deficiencies in this area can be seen also in academic circles This paper investigates the symbolic meaning of the Codified art and why the need for such Lisani when examining the art The symbolic meaning of some designs and the elements of nature imagery in Islamic art, In addition to these elements, some mystical and metaphysical foundations ofthis art are investigated