«بررسی مراتب نور و الوان آن در آراء عرفانی»
محورهای موضوعی : عرفان اسلامی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، دانشیار گروه ادبیات فارسی، کرج، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کارشناسی ارشد ادبیات فارسی، کرج، ایران
کلید واژه: الوان, نور, حق تعالی, ظلمت,
چکیده مقاله :
مقصود سالک از طی عقبه های پر پیچ و خم سلوک، کسب معرفت و رسیدن به قرب الهی و مقام توحید است. بنابراین او پا را از عالم ماده فراتر می گذارد و در عالم دیگری سیر می کند. در هر مرتبه از مراتب سلوک به مکاشفاتی از عالم غیب دست می یابد و محبوب خود را به صورت نور یا الوان گوناگون مشاهده می کند. عرفا معتقدند که مراد از «نور» در عرفان، خداوند سبحان است که آفریننده آسمان ها و زمین است و تمام کاینات هستی از انوار او بهره مند گشته اند. عارفانی چون «عین القضات همدانی»، «نجم الدین کبری»، «نجم الدین رازی»، «مولوی» و «شیخ محمود شبستری» بر اساس شیوه سلوک خود تجربیات عارفانه خویش را درباره دریافت نور و رنگ های گوناگون عالم برتر از ماده بیان داشته اند. در این مقاله دیدگاه هریک از آن ها بررسی شده است.
A mystic passes through the twisting and turning paths of mysticism in order to attain the appreciation of God and reach the nearness to Him as wellas monotheism.there For ,he transcends the world of matter and travels in another world. In each stage of mystical hierarchies ,the mystic receives some revelations form unseen world so that he can envision his beloved as light or in different colors.Mystics believe that light in means God, who is the creator of heavens and earth , and all the universies have benefited from His light. Based on their own mystical procedures ,mystics like Eynolghozate Hamedani , Najmed din Kobra,Najmed din Razi, Molavi and Sheikh Mahmode Shabestari describe their mystical experiences about the reception of light and diverse colors of a world suprior to the material world. This article investigates the viewpoints these mystics.