اثر بخشی ذهناگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر عاطفۀ مثبت و منفی و اختلالات درونیشدۀ دانشآموزان دختر دارای مشکلات رفتاری شهرستان نجفآباد
محورهای موضوعی : تربیتیاعظم طغیانی ریزی 1 , مریم قربانی 2
1 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد، اصفهان، ایران
2 - عضو هیأت علمی، گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: اختلالات درونیشده, عاطفۀ مثبت و منفی, دانشآموزان دختر دارای مشکلات رفتاری, ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس, مشکلات رفتاری,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر عاطفۀ مثبت و منفی و اختلالات درونیشدۀ دختران دارای مشکلات رفتاری بود. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل دانش آموزان دختر دارای مشکلات رفتاری مقطع دوم ابتدایی بود که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل 30 نفر از دانش آموزان دختر شهرستان نجف آباد در سه مدرسه بودند که به شیوۀ نمونه گیری خوشهای انتخاب و سپس در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس مشکلات رفتاری (Ratter,1967)، مقیاس مشکلات رفتاری درونیسازی شده ((Akhenbakh and Raskorela, 2001 و مقیاس عاطفۀ مثبت و منفی (Watson, Clark and Telgen, 1988) بودند. گروه آزمایش طی 8 جلسه به مدت یک ساعت و نیم تحت مداخلۀ آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس بیانگر آن بود که ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس، بر ابعاد عاطفۀ مثبت و منفی (افزایش احساس مثبت و کاهش احساس منفی) و ابعاد اختلالات درونیشده (گوشه گیری، افسردگی، شکایات جسمانی و مقیاس اضطراب/ افسردگی) اثرگذار است. (05/0P<). همچنین نتایج نشان داد که آگاهی مبتنی برکاهش استرس به شیوۀ گروهی 6/18% از تغییرات عاطفۀ مثبت، 4/18% از تغییرات عاطفۀ منفی، 9/22% از تغییرات گوشهگیری/ افسردگی، 24% از تغییرات شکایات جسمانی و 2/34 % از تغییرات اضطراب/ افسردگی را تبیین میکند.
The purpose of this study was to determine the effectiveness of mindfulness based on reducing stress on positive and negative affairs and internalized intraocularities of girls with problem problems. The present study was a semi-experimental study with two groups of control and experiment and two pre-test and post-test tests. The population of this study was female students with behavioral problems in the second year of primary school in the academic year of 1391-97. The sample consists of 30 people Female students had behavioral problems through selective sampling and then assigned to experimental and control groups. The research tools are the scale of 30 questions, problems of conduct (Rutter, 1967), The scale of internalized problems included the questionnaire of questionnaire 113 of the problem-related problems (Akhenbakh and Raskorela, 2001), and the scale of 20 The Positive and Negative Affect (Watson, Clark, and Telegene, 1988). The experimental group received 8 sessions for one and a half hours under the "Mindfulness" based on stress reduction, but the control group did not receive any treatment. Results of covariance analysis indicated that mindfulness based on reducing stress on the dimensions of positive and negative emotions and on the dimensions of internal disorders is effective.
Kabat-Zinn, J. (2003). Participatory Medicine. Journal of European Academy of Dermatology and Vereneology, 14(2), 239-240.
Kaviani, Hossein; Jewelry, Forouzan; Bahirai, Hadi (2005). The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) in reducing negative self-efficacy thoughts, dysfunctional attitudes, depression, and anxiety: 60-day follow-up. Journal of Cognitive Science 7 (1): 59-49.
Keng SL, Smoski MJ, Robins CJ. (2011). Effects of mindfulness on psychological health: a review of empirical studies. Clin Psychol Rev; 31:1041-56
Khodabakhsh Pir Kalani, Roshanak; Rahim Jaroni, Haniyeh. (2015). The effectiveness of cognitive-behavioral combination therapy and mindfulness-based stress reduction in the treatment of a case of generalized anxiety disorder, Clinical Psychological Studies, 13 (4): 121-147
Lotfabadi, Hossein (2018). Emotions and identities of adolescents and young people. Tehran: Third Generation Publications, First Edition.
Mirzaei, Elham; Shairi, Mohammad Reza (2018). Evaluating the effectiveness of stress reduction treatment model based on awareness of positive and negative emotions and depressive symptoms, Journal of Medical School, 61 (1): 864-876
Mitmansgruber. H., Beck, M.T., & Schubler.G (2015 ). Mindful helper: Experiential avoidance, meta-emotion,and emotion regulation in paramedics. Journal of Research in Personality, 15(2), 345-361.
Quay, H.C., & Peterson, D. R. (2012). Manual for the Revised Behavior Problem Checklist: Coral Gables, FL: Author
Shaykh al-Islami, Razieh; Salvation, infallibility; Ahmadi, Sarah (2011). Anticipation of the components of happiness of married women through self-esteem and marital relations, Women in Culture and Art, 3 (1): 172-167.
Shiri, Ismail; Valipour, Mostafa; Mazaheri Tehrani, Mohammad Ali; Rudbari Saghaei, Behnaz (2015). Investigation of the prevalence of internalization and externalization behavioral problems among male secondary school students in Zanjan city, Behavioral Sciences Research, 12 (2): 44-53.
Tsaousis I, Nikolaou I, Serdaris S, Judge T. (2007). Do the core. Self- evaluation moderate the relationship between subjective well-being and physical and psychological health? Personality and Individual Differences, 42(2): 1444-1452.
_||_