اثربخشی آموزش هوش افزایی مبتنی بر نظریه هوشهای چندگانه گاردنر بر هوش هیجانی و خلاقیت دانشآموزان دختر پایه پنجم و ششم شهر اصفهان
محورهای موضوعی : تربیتیخاطره بزرگمهری بوذرجمهری 1 , فریبا حافظی 2 , پرویز عسکری 3 , بهنام مکوندی 4 , رضا پاشا 5
1 - دانشجو دکتری روانشناسی تربیتی، پردیس علوم تحقیقات خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2 - گروه روانشناسی، پردیس علوم تحقیقات خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
3 - گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران.
4 - گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران.
5 - گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز ، اهواز، ایران.
کلید واژه: هوش هیجانی, آموزش هوش افزایی مبتنی بر نظریه هوشهای چندگانه گاردنر, دانشآموزان دختر پایه پنجم و ششم, خلاقیت,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی روش آموزش هوش افزایی مبتنی بر نظریه هوش های چندگانه گاردنر بر هوش هیجانی، خلاقیت دانش آموزان دختر بود. روش تحقیق، نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه پنجم و ششم شهرستان اصفهان در سال تحصیلی97-1396 بودند. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای بود.از این رو از دانش آموزان 4 مدرسه 30 نفر بصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند(هر گروه 15 نفر).داده های پژوهش با استفاده از هوش هیجانی بار- آن و خلاقیت عابدی جمع آوری و با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که روش هوش افزایی مبتنی بر نظریه هوش های چندگانه گاردنر موجب بهبود هوش هیجانی(روابط بین فردی،P
The purpose of this study was to determine the effectiveness of educational method of intelligence education based on Gardner multiple intelligence theory on emotional intelligence, creativity of female students. The research method was semi experimental with pretest design and control group. The statistical population consisted of all 5th and 6th grade students in Isfahan city in the academic year of 1391-97. The sampling method was multi-stage cluster sampling. Therefore, 30 students of a school were selected and assigned to experimental and control groups (each group was 15). The research data were collected using bar-on emotional intelligence and Abdi’s creativity and analyzed using single-variable and multivariate covariance analysis. The results of the study showed that the intelligence approach based on Gardner multiple intelligence theory improved emotional intelligence (interpersonal relationships, p
بهپژوه، ا. (1388). خلاقیت چیست؟ کودک خلاق کیست؟، نشریهپیوند،357: 19-23
جهانبخش، ز؛ مهدی، ز.(۱۳۹۳). بررسی رابطه هوش هیجانی و تفکر خلاق با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر خضری در سال تحصیلی 91-92، اولین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم تربیتی، شادگان،دانشگاه آزاد اسلامی واحد شادگان.
خیرآبادی، م. (1395). بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله بر عزتنفس و شادکامی دانشآموزان. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، ایران.
محققی، ح؛ یعقوبی، ا؛ قایمی، س.(1395). تأثیر بازی با حروف الفبای فارسی بر خلاقیت دانشآموزان پایه سوم ابتدایی شهر همدان. مجله علوم تربیتی 4(5):190-169.
نادی نجفآبادی، ف؛ مکتبی، غ.ح؛ هاشمی شیخ شبانی، س.ا (1393). رابطه بین هوشهای چندگانه و هوش هیجانی در دانشآموزان متوسطه. مجله شخصیت و تفاوت های فردی106-93.
هاشمی، و؛ بهرامی، ه؛ کریمی، ی. (1385). بررسی رابطه هوش هشتگانه گاردنر با انتخاب رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان. مجله روانشناسی 10(3): 275-287.
Abdi, A; Laei, S; Ahmadyan, H. (2013). The Effect of Teaching Strategy Based on Multiple Intelligences on Students’ Academic Achievement in Science Course. Universal Journal of Educational Research 1(4): 281-284.
Abedi, A; Rostami, M. (2012). The effect Multiple intelligences-based instruction on Students’ creative thinking ability at 5th grade in primary school; Procedia - Social and Behavioral Sciences 47: 105-108.
Ahmad, A. Z; Seman, A. A; Awang, A. M; Sulaiman, F. (2015). Application of Multiple Intelligence Theory to Increase Student Motivation in Learning History. Asian Culture and History 7(1): 210-219.
Akkuzu, N; Akcay, H. (2011). The design of a learning environment based on the theory of multiple intelligence and the study its effectiveness on the achievements, attitudes and retention of students The design of a learning environment based on the theory of multiple intelligence and the study its effectiveness on the achievements, attitudes and retention of students; Procedia Computer Science 3: 1003-1008.
Armstrong, T. (2009). Multiple intelligences in classroom (3rd Edition). Virginia USA: Association for Supervision and Curriculum Development.
Ayesha, B., Khurshid, F. (2013). Relationship of multiple intelligence and effective study skills with academic achievement among university students. Global Journal of Human Social Science, 13(1): 56-63.
Bar-On, A. E. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psychotherapy, 18: 13-25.
Batey, M., Furnham, A. & Safiullina, X. (2010). Intelligence, general knowledge and personality as predictors of creativity. Learning and Individual Differences, 20(5): 532-535
Beth, A. Visser, Michael C. Ashton, Philip A. Vernon. (2006). beyond g: Putting multiple intelligences theory to the test. Intelligence 34 487–502.
Branton, Sh. (2006). Exploring the Relationship among the Multiple Intelligences and Emotional Intelligence. Kent State University, MI Research and Consulting, Inc. Pp 2-5.
Costelloe, T. M. (2008). Hume’s phenomenology of the imagination. The Journal of Scottish Philosophy, 5(1): 25-31.
Cropley, A J. (2001). Creativity in education and learning: A Gide for teachers and educators. London: Kegan pawl.
De Lange, N. (2012). Editorial: Visual methodologies in educational research. South African Journal of Education, 32, 1-3.
Dorin, A; Kevin, B. K. (2009). Improbable Creativity. Dagstuhl Seminar Proceedings 09291 Computational Creativity: An Interdisciplinary Approach http://drops.dagstuhl.de/opus/volltexte/2009/2214
Effil, S; Onmar, K; Bernard, F. W. (2005). Relationships among indicators of child and family Emotional Intelligence and adjustment following
the September 22, 2001 tragedy. The Emory center for myth and ritual in American life. Journal of Psychiatry, 12(8), 189- 201.
Furnham, A., & Lester, D. (2012). The development of a short measure of character strength. European Journal of Psychological Assessment, 28: 95–101.
Gale, L. T. Y. (2012). An examination of Gardner’s multiple intelligences of leadership in organizations. Doctoral thesis. UMI Dissertation: 35(5): 730- 734.
Gardner, H. (2011). Frames of mind: the theory of multiple intelligences. New York. Basic books. Pp 34-42.
Hassan, A., Sulaiman, T., & Baki, R. (2011). Philosophical approach in applying multiple intelligence in teaching and learning as viewed by Malaysian school teachers. International Journal of Business & Social Science, 2(16): 205–210.
Hogan, T. P. (2003). Psychological testing: a practical introduction. New York: John Wiley & Sons
Ivcevic, Z, Brackett, M. A & Mayer, J. D. (2007). Emotional intelligence and emotional creativity, Journal of Personality, 75: 199-235.
Jung, H. H; Chung, D. R. (2016). Types of creativity—fostering multiple intelligences in design convergence talents. Thinking Skills and Creativity 23: 101-111.
Jorfi, H., Fauzy, H., Bin Jacob, and Ishak Mad Shah (2011). Relationship between demographic variables, emotional intelligence, Communication Effectiveness, Job Satisfaction, and Motivation. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences. Vol. 1, No. 1, pp 59.
Kemmelmeier, M., Danielson, C., Bastten, J. (2005). What’s in a grade? Academic success and political orientation. Pers Soc Psychol B.; 31:1386-99.
Lavasani, M. G., Weisani, M; Ejei, J. (2011). The role of achievement goals, academic motivation in statistics anxiety: testing a causal model. Procedia - Social Behavioral, 15: 1881–1886.
Lavasani, M. G., Weisani, M; Shariati, F. (2014). The role of achievement goals, academic motivation in statistics anxiety: Testing a causal model. Social and Behavioral Sciences, 114: 933-938.
Lilly,F. R., Bramwell-Rejskind, G. (2004). The dynamics of creative teaching. The Journal of Creative Behavior, 38(2), 102-124.
Loveless, A; Denning, T; Fisher, T; Higgins, C. (2008).Creativity-A-Scape: Media’s capes and Curriculum integratio.publshed online: 23 September 2008. Springer science+Bussines Media, LLC 2008
Lynn, R. (2014). Who discovered the Flynn effect? Intelligence, 6: 765–769.
Malik, S. Z; Shahid, S. (2016). Effect of Emotional Intelligence on Academic Performance among Business Students in Pakistan; Bulletin of Education and Research 38(1): 197-208.
Mayer, J., Caruso, D., & Salovey, P. (2000). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence, 27 (4): 267-298.
Mayer, J. D; Salovey, P; Caruso, D. (2004). Emotional intelligence: Theory, findings, and implications. Psychol Inq; 15: 197-215.
Petruta, P G. (2013). Multiple intelligences stimulated within the lessons by the practicing from the faculty of sciences. Procedia and behavioral sciences. 76, 676-680.
Peña García, F.A.; Ezquerro Cordón, A.; López Fernández, V. (2017). “Un studio pilot de la relation entre la creativid, las intelligences multiples y el rendimiento academic in students de education obligatory”. Revisal Academia y Virtual dad, 10, (2), 31-46.
Roper, J. (2016). Futures intelligence: Applying Gardner to public relations. Public Relations Review42(2): 258-263.
Siobhan, B. (2009). The Theories of Multiple Intelligences and Emotional Intelligence in Relation to Public Health. SB 721. Pp 10-15.
Starko, A. (2005). Creativity in the classroom: Schools of curious delight (third Ed.). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Sternberg, R. (1999). Handbook of creativity. (R. Sternberg, Ed.) New York: Cambridge University Press. 137.
Sulaiman, H. (2011). Philosophical approach in applying multiple intelligence in teaching and learning as viewed by Malaysian school teachers. International Journal of business and social science, 2(16), 205-212.
Sulaiman, T., Abdurahman, R. A., Syrene, S; Rahim, A. (2010). Teaching strategies based on multiple intelligence theory among science and mathematics secondary school teachers. Procedia - Social and Behavioral science 8: 512-518l
Sternberg, R. (1999). Handbook of creativity. (R. Sternberg, Ed.) New York: Cambridge University Press. 137
Sternberg, R. (2006). The nature of creativity. Creativity Research Journal, 18(1), 87-98.
Sternberg, R.J., & Lubart, T.I. (1991). An investment theory of creativity and its development. Human Development, 34, 1-32.
Williams, S. D. (2002). Self-esteem and the self-censorship of creative ideas. Personnel Review, 31(4): 495-503.
Zenasni, F., Lubart, T. I. (2009). Perception of emotion, alexithymia and creative potential. Personality and Individual differences, 46 (3): 353-358.
_||_