تأثیر آموزش معنادرمانی گروهی بر ناامیدی و پرخاشگری دانشآموزان پسر دبیرستان
محورهای موضوعی : تربیتی
1 - مربی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: دانشآموزان, معنادرمانی گروهی, پرخاشگری, ناامیدی,
چکیده مقاله :
این پژوهش بهمنظور بررسی اثربخشی آموزش معنادرمانی گروهی بر ناامیدی و پرخاشگری دانشآموزان پسر دبیرستان انجام شده است. روش پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش همه دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهر بروجرد در سال تحصیلی 94ـ1393 بودند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ ناامیدی بک (بک، 1988) و پرسشنامۀ پرخاشگری اهواز (زاهدیفر، نجاریان و شکرکن، 1379) بود. 30نفر با نمرات بالای ناامیدی در پرسشنامه ناامیدی بک و پرسشنامه پرخاشگری اهواز بهصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در جلسات معنادرمانی شرکت کرد. و پسآزمون بعد از دو هفته بر روی هر دو گروه انجام گرفت. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که در مقیاسهای ناامیدی و پرخاشگری بین گروه آزمایش و گواه در پیشآزمون و پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>P). نتایج بیانگر این است که معنادرمانی گروهی میتواند نومیدی و پرخاشگری را در دانشآموزان دبیرستانی پسر کاهش دهد.
The present study investigated the effect of group logo therapy training on frustration and aggression of male high school students. The study employed a semi experimental method and a pretest- posttest with control group design. The population included all male high school students in Boroojerd city (2013-2014). Research instruments were Beck Hopelessness Scale (1988) and Ahvaz Aggression Questionnaire (Zahedi far, Najjarian and Shokrkon, (1379) S.c. 30 participants who had high scores on frustration in Beck Hopelessness Scale and on aggression in Ahvaz Aggressive Questionairein were Selected randomly and again randomly assigned into one experimental group (15 students) and one control group (15 students). The experimental group received the training and after two weeks both Beck Hopelessness Scale and Ahvaz Aggression Questionnaire were administered to experimental and control groups at the post test stage. Data were analyzed using multivariate analysis of variance (MANOVA). The results indicated that there are signification differences between the experimental and control groups in frustration and aggression scales (P < 0.001) The results indicate that the use of group Logo therapy training can be effective in reducing frustration and aggression in male high school students.
Beck, A.T., & Steer, R.A. (1988). Beck hopelessness scale. The Psychological Corporation, San Antonio.
Frankl, V.E. (2011). The unheard cry for meaning: Psychotherapy and Humanism. Simon and Schuster.
Gianakos, I. (2002). Predictors of coping with work stress: The influences of sex, gender role, social desirability, and locus of control. Sex Roles, 46(5-6), 149-158.
Goodwin, T., Pacey, K., & Grace, M. (2003). Child reach: Violence prevention in preschool settings. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 16(2), 52-60.
Kazdin, A.E. (1997). 12 Conduct disorder across the life-span. Developmental psychopathology: Perspectives on adjustment, risk, and disorder, 248.
Kang, K.A., Im, J.I., Kim, H.S., Kim, S.J., Song, M.K., & Sim, S. (2009). The effect of logotherapy on the suffering, finding meaning, and spiritual well-being of adolescents with terminal cancer. Journal of Korean Academy of Child Health Nursing, 15(2), 136-144.
Ladd, G.W., & Burgess, K.B. (1999). Charting the relationship trajectories of aggressive, withdrawn, and aggressive /withdrawn children during early grade school. Child development, 70(4), 910-929.
Nagata, K. (2003). A study of Logo therapy for clinic low back pain patient. Seishin Shinkeigaku Zasshi. 105(4): 459-67.
Ang, R.P., & Jiaqing, O. (2012). Association between caregiving, meaning in life, and life satisfaction beyond 50 in an Asian sample: Age as a moderator. Social indicators research, 108(3), 525-534.
Spek, V., Nyklíček, I., Cuijpers, P., & Pop, V. (2008). Predictors of outcome of group and internet-based cognitive behavior therapy. Journal of affective disorders, 105(1), 137-145.
Yalom, I.D. with Leszcz, M. (2005). The theory and practice of group psychotherapy, 5.
Ho, M.Y., Cheung, F.M., & Cheung, S.F. (2010). The role of meaning in life and optimism in promoting well-being. Personality and individual differences, 48(5), 658-663.
Hutzell, R.R. (2002). A general course of group analysis. Viktor Frankl Foundation of South Africa, 7, 15-26.