تأثیر آموزش هوش هیجانی بر تقویت هوش هیجانی دانشآموزان دختر آموزش ابتدایی
محورهای موضوعی : تربیتیصدیقه امیدی ارجنکی 1 , رسول کرد نوقابی 2 , اکرم قربعلی 3
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه بوعلی سینا همدان
3 - دانشگاه تهران
کلید واژه: تقویت هوش هیجانی, آموزش عملی, هوش هیجانی, دانشآموزان دخترابتدایی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر تقویت هوش هیجانی دانشآموزان دختر ابتدایی اجرا شد. روش پژوهش آزمایشی (دو گروهی با پیشآزمون و پسآزمون) و جامعۀ آماری شامل دانشآموزان دختر مدارس ابتدایی در همدان بودند که از میان آنها 56 نفر به شیوۀ نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب و سپس بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (26 نفر) و گروه گواه (30 نفر) قرار گرفتند. از همۀ دانشآموزان، در گروههای آزمایش و گواه، خواسته شد که دو مقیاس محققساختۀ هوش هیجانی را تکمیل کنند. سپس، گروه آزمایش در 10 جلسۀ آموزش هوش هیجانی، مبتنی بر الگوی نظری گلمن (1995)، در 5 هفته شرکت کرد. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس در نرمافزار SPSS ویرایش16 تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان دادکه بین گروه آزمایش و گروه گواه در هوش هیجانی کلی، مهارتهای درونفردی، مهارتهای بینفردی، توانایی حل مسأله، مدیریت فشار روانی و خلق عمومی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0 P < ) .
The purpose of this research was to investigate the effect of emotional intelligence training on enhancing primary girl school students emotional intelligence. The research method was experimental (two groups with per- test and post – test) and the statistical population consisted of all primary girl school students in Hamedan, from whom 56 students were selected randomly by multi-stage sampling and then were assigned to experimental group (n=26) and control group (n=30). All students in the experimental and the control groups were asked to complet two researcher made emotional intelligence scales. Then, the experimental group participated in 10 sessions of emotional intelligence training, based on theoretical model of Glman (1995), over a 5 weeks period. Data were analyzed using ANCOVA on SPSS 16 software. Results showed that the two groups of experimental and control were significantly different in general emotional intelligence, intrapersonal skills, interpersonal skill, problem solving ability, stress management and general mood (P < 0.01).