ارزیابی "فاصلهگرفتن": روایی، پایایی و ساختار عاملی پرسشنامه تجربهها در دانشجویان
محورهای موضوعی : تربیتیزهرا طاهری فر 1 , سیما فردوسی 2 , فرشته موتابی 3 , محمدعلی مظاهری تهرانی 4 , لادن فتی 5
1 - دانشجوی دکترای روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 - عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 - عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
4 - عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
5 - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
کلید واژه: مشخصات روانسنجی, فاصله گرفتن, تنظیم هیجان, دانشجویان,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه تجربهها (ارزیابی عامل فاصلهگرفتن؛ فرسکو و همکاران، 2007 الف) در نمونه دانشجویی داوطلب از دانشجویان دانشگاههای تهران بود. این پژوهش از نوع همبستگی بود و در آن 182 نفر دانشجو، پرسشنامه تجربهها (فرسکو و همکاران، 2007 الف)، پرسشنامه تنظیم هیجان (گراس و جان، 2003)، پرسشنامه افسردگی بک-ویرایش دوم (بک، استیر و براون، 1996) و پرسشنامه اضطراب بک (بک و استیر، 1990) را تکمیل کردند. دادهها با روش همبستگی پیرسون، آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی اکتشافی مورد تحلیل قرار گرفتند. همسانی درونی پرسشنامه تجربهها 77/0 بهدست آمد. بهمنظور بررسی روایی همگرا از خردهمقیاس ارزیابی مجدد پرسشنامه تنظیم هیجان استفاده شد و ضریب همبستگی (462/0 = r) به دست آمد. بهمنظور بررسی روایی افتراقی، از خردهمقیاس فرونشانی پرسشنامههای مذکور استفاده شد. پرسشنامه تجربهها و خردهمقیاس فرونشانی همبستگی معنادار نداشتند (01/0>P < /span>). علاوه بر این، رابطه منفی میان پرسشنامه تجربهها و پرسشنامه افسردگی بک-ویرایش دوم (01/0>P < /span>) و پرسشنامه اضطراب بک (01/0>P < /span>) به دست آمد. درنهایت، در تحلیل عامل اکتشافی، دو عامل بهدست آمد. این پژوهش شواهد امیدبخشی از مشخصات روانسنجی پرسشنامه تجربهها در جمعیت غیربالینی دانشجویی را نشان میدهد.
Decentering is an adaptive emotion regulation strategy that refers to the ability to gain perspective from one’s thoughts and feelings. The purpose of the present study was to examine psychometric properties of Farsi version of the Experiences Questionnaire (EQ; assessing decentering factor, Fresco et al., 2007) in student sample. All of the 182 students completed the experiences questionnaire, emotion regulation questionnaire, Beck depression inventory-II and Beck anxiety inventory. Pearson`s correlation, chronbach`s alpha and exploratory factor analysis used for analyzing the data. The internal consistency of EQ was 0.77. The convergent validity examined by using reappraisal subscale of emotion regulation questionnaire and the findings showed r= 0.462. To investigate the discriminate validity, subscale suppression of ERQ, BDI-II, & BAI were used. EQ and Suppression subscale don't have a significant correlation (r= 0.096) with each other. In addition, there were negative relationship between EQ and BDI-II (r=-0.543) and BAI (r=-0.359). Finally, Exploratory Factor Analysis identified two factors. This research provides promising evidence about psychometric properties of Farsi version of experiences questionnaire in non-clinical student population.
علیلو، م. م.، قاسمپور، ع.، عظیمی، ز.، اکبری، ا؛ و فهیمی، ص. (1391). نقش راهبردهای تنظیم هیجانی در پیشبینی صفات شخصیت مرزی. اندیشه و رفتار، 24، 9-18.
کاویانی، ه؛ و موسوی، ا. س. (1387). مشخصههای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه اضطراب بک. مجله پزشکی دانشگاه تهران، 65 (2)، 136-140.
Ayduk, O., &Kross, E. (2008). Enhancing the pace of recovery: Self-distanced analysisof negative experiences reduces blood pressure reactivity. Psychological Science,19(3), 229-231.
Balzarotti, S., John, O. P., & Gross, J. J. (2010). An Italian Adaptation of the Emotion RegulationQuestionnaire. European Journal of Psychological Assessment, 26 (1), 61-67.
Beck, A. T., Rush, A. J., Shaw, B. F., &Emery, G. (1979). Cognitive therapy of depression. New York: Guilford Press.
Beck, A. T., &Steer, R. A. (1990). The Beck Anxiety Inventory manual. San Antonio, TX: Psychological Corporation.
Beck, A. T., Steer, R. A., &Brown, G. K. (1996). Manual for the Beck Depression Inventory, 2nd ed. San Antonio, TX: The Psychological Corporation.
Bishop, S. R., Lau, M., Shapiro, S. L., Carlson, L., Anderson, N. D., Carmody, J., et al. (2004).Mindfulness: A proposed operational definition. Clinical Psychology: Science andPractice, 11, 230–241.
Dobson, K.S. and Mohammad Khani, P. (2007) Psychometric Characteristics Beck Depression Inventory-2 in a Large Sample of Patients with Major Depressive Disorder. Iranian Journal of Rehabilitation in Mental Disorders, 8, 80-86.
Fabrigar, L. R., & Wegener, D. T. (2012). Exploratory factor analysis. New York, NY: Oxford University Press.
|
1. Rush, Shaw, & Emery |
Fresco, D. M., Moore, M. T., van Dulmen, M., Segal, Z. V., Teasdale, J. D., Ma, H., Williams,J. M. G. (2007a). Initial psychometric properties of the Experiences Questionnaire: Validation of a self-report measure of decentering. Behaviour Therapy,38, 234-246.
Fresco, D. M., Segal, Z. V., Buis, T., &Kennedy, S. (2007b). Relationship of posttreatment decentering and cognitive reactivity relapse in major depression. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 75 (3), 447-455.
Fydrich, T., Dowdall, D., &Chambless, D. L. (1992). Reliability and validity of the Beck Anxiety Inventory. Journal of Anxiety Disorder, 6, 55-61.
Gecht, J., Kessel, R., Mainz, V., Gauggel, S., Drueke, B., Scherer, A., &Forkmann, T. (2014). Measuring decentering in self-reports: Psychometric properties of the Experiences Questionnaire in a German sample. Psychotherapy Research, 24 (1), 67-79.
Gross, J. J., &John, O. P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: Implications affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85, 348-362.
Hayes, S. C., Strosahl, K. D., &Wilson, K. G. (1999).Acceptance and Commitment Therapy: An experientialapproach to behavior change. New York: The GuilfordPress.
Hayes, S. C., Strosahl, K. D., Wilson, K. G., Bissett, R. T., Pistorello, J., Toarmino, D., Polusny, M. A., Dykstra, T. A., Batten, S. V., Bergan, J., Stewart, S. H., Zvolensky, M. J., Eifert, G. H., Bond, F. W., Forsyth, J. P., Karekla, M., &McCurry, S. M. (2004). Measuring experiential avoidance: A preliminary test of a working model. Psychological Record, 54, 553-578.
Ingram, R. E., &Hollon, S. D. (1986). Cognitive therapy for depression from an information processing perspective. (pp. 259-281). In R. E. Ingram (Ed.).Information processing approaches to clinical psychology. San Diego, CA: Academic Press. P. 272.
Jose, P-G., Gregorio, S., Duarte, C., &Simoes, L. (2013). Decentering: psychometric properties of the Portuguese version of the Experience Questionnaire. The First International Conference on Mindfulness, Rome, Italy.
Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed.). New York, NY: The Guilford Press.
Kross, E., Ayduk, Ö., &Mischel, W. (2005). When asking “why?” does not hurt:Distinguishing rumination from reflective processing of negative emotions.Psychological Science, 16, 709-714.
Mennin, D. S., & Fresco, D. M. (2013a). Emotion regulation therapy for generalized anxiety disorder. Unpublished manual.
Mennin, D. S., &Fresco, D. M. (2013b). Emotion Regulation Therapy. (pp. 469-490). In J. J. Gross (Ed.). Handbook of emotion regulation, 2nd Ed. New York, NY: Guilford Press.
Moore, R. G., Hayhurst, H., &Teasdale, J. D. (1996). Measure of Awareness and Coping in Autobiographical Memory: Instruction for administering and coding. Unpublished manuscript, University of Cambridge: Cambridge, MA.
Nolen-Hoeksema, S., &Morrow, J. (1991). Effects of rumination and distraction on naturally occurring depressed mood. Cognition and Emotion, 7, 561-570.
Ochsner, K. N., Beer, J. S., Robertson, E. R., Cooper, J. C., Gabrieli, J. D., Kihsltrom, J.F., et al. (2005). The neural correlates of direct and reflected self-knowledge.Neuroimage, 28(4), 797–814.
Ochsner, K., & Gross, J. (in press). Cognitive emotion regulation: Insights from social cognitive and affective neuroscience. Current Directions in Psychological Science.
Palmeira, L., Trindade, I. A., & Ferreira, C. (2014). Can the impact of body dissatisfaction on disordered eating be weakened by one's decentering abilities? Eating Behaviors, 15, 392-396.
Safran, J. D., &Segal, Z. V. (1990). Interpersonal process in cognitive therapy. New York: Basic Books,p117.
Sauer, S., & Baer, R. A. (2010). Mindfulness and decentering as mechanisms of changein mindfulness- and acceptance-based interventions. In R. A. Baer (Ed.), Assessingmindfulness and acceptance processes in clients: Illuminating the theory and practice of change(pp. 25-50) (New Harbinger).
Segal,Z. V., Williams, J. M. G., &Teasdale, J. D. (2002).Mindfulness-based cognitive therapy for depression: A new approach to preventing relapse. New York: The Guilford Press.
Soler, J., Franquesa, A., Feliu-Soler, A., Cebolla, A., Garcia- Campayo, J., Tejedor, R., Demarzo, M., Banos, R., Pascual, J. C., &Portella, M. J. (2014). Assessing decentering: Validation, psychometric properties and clinical usefulness of the Experiences Questionnaire in a Spanish sample.Behaviour Therapy. doi: 10.1016/j.beth.2014.05.004.
Sprinkle, S. D., Lurie, D., Insko, S. L., Atkinson, G., Jones, G. L., Logan, A. R., &Bissada, N. N. (2002). Criterion validity, severity cut scores and test-retest reliability of the Beck Depression Inventory-II in a university counseling center sample. Journal of Counseling Psychology, 49, 381-385.
Teasdale, J. D., Moore, R. G., Hayhurst, H., Pope, M., Williams, S., &Segal, Z. V. (2002). Metacognitive awareness and prevention of relapse in depression: Empirical evidence. Journal of Consulting and Clinical Psychology,70, 275-287.
Teasdale, J.D., Segal, Z., & Williams, J. M. G. (1995). How does cognitive therapy preventdepressive relapse and why should attentional control (mindfulness) training help?Behaviour Research and Therapy, 33(1), 25-39.
Watkins, E., Teasdale, J. D., &Williams, J. M. G. (2000). Decentering and distraction reduce overgeneral autobiographical memory in depression. Psychological Medicine, 30, 911-920.
Watson, D., &Clark, L. A. (1991). The Mood and Anxiety Symptom Questionnaire (MASQ). Unpublished manuscript. University of Iowa, Iowa City.
_||_